AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
597

IceLink plus i X5 kontrollfråga (kabelval)

Har läst trådar och trådar om hur man köper rätt Icelinkkablage till X5, och tror jag vet hur man skall gå tillväga. Men eftersom så många kliar sig i huvudet under installationen undrar jag om någon vet svaren på mina frågor... :

1. Bilen har en standard business radio samt CD-växlarförberedelse i optionslistan. Ingen DSP. Jag skall då koppla in Icelinken på CD-växlaruttaget som sitter till vänster i bagageutrymmet?
2. Det är en faceliftad X5 så jag bör innan köpet kontrollera exakt vilket kontaktdon jag har, eller gäller den osäkerheten bara vid inpluggning mot radiomodulen?
3. Jag behöver inget extra kablage från Dension om iPoden skall fästas i bagageutrymmet, kanske rentav innanför sidoluckan? Har någon fått till en bra hemmasnickrad lösning?
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej!

1. Stämmer
2. Du behöver bara kontrollera radiokontaktdonet (vilket bör vara med flata stift om du har en 2003 eller nyare)
3. Inget extra kablage behövs, jag valde utan dock och la ipoden i lite skummgummi innanför luckan.

/Andy
Ok, då kommer nästa fråga:

Om jag kopplar in mig på de 3- och 6-poliga CD-växlarkontaktdonen, är jag klar (med inkopplingen) då? Eller måste jag dessutom jacka in mig mot radiokontaktdonet? Fick för mig att det var antingen eller som gällde.
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Jag har precis gjort detta på min X5a. Gick rakt på radion under reservhjulet. Flyttade över den svarta lilla kontakten inn i den nya från dension och pluggade ihop det (passa på så att inte stiften hoppar ut. Det gjorde 4 st av mina hela tiden och blev ett rejält fippel..). Fungerade inte innan jag kopplat ut CD växlaren helt (på baksidan av växlaren) Sedan drog jag en kabel hela vägen fram till hanskfacket och monterade IPOD hållaren på høger sida inne i handskfacket. Fungerar kanon!

Tyvärr har jag 2 problem med min IPOD montering.
- När jag bläddrar i menyn så hackar ljudet på IPODen
- Ljudet på min TV är spårlöst borta efter monteringen

Nån som vet;
- Vart jag ska koppla in den gula ledningen som följer?
- Hur jag får upp video på skärmen från IPODen?
- Varför det ibland står "AUX1" eller "AUX2" i displayen på bilen?

Mvh
Hosse
Nu blir även denna tråd som övriga trådar :-)

Jag trodde att poängen (en av dem åtminstone) med att enbart koppla in sig på CD-växlarkontakterna till vänster i bagageutrymmet var att man slipper trassel med övrig funktionalitet. Och att man då skall hålla fingrarna borta från radiomodulen under reservhjulet.
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,

NEJ!!!!

1. Man ska för det första koppla loss cdväxlaren helt.
2. Man SKALL koppla in sig på den ena av de rektangulära kontakterna i den stora radiokontakten bak på radiomodulen.
3. Man skall åtminstone ta bort strömmen och vänta nån minut innan man kopplar tillbaka den (efter att installationen är klar).

/Andy
OK, börjar förstå min egen förvirring lite bättre. Man ser ut att koppla in sin Icelink annorlunda i USA och här i Europa. Jag har läst på amerikanska forum...

Länk

Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,

I USA har det en längre tid funnits ett tillbehör som gör att man kan koppla in sin icelink på cdväxlaren i bagaget istället för framme vid radion (tänkt för de som ej har navigation/gps).
De som har navigation har ju redan radiomodulen i bagaget och då försvinner vitsen med att sätta dit icelinken på cdväxlarens sladd.
Istället kopplar man ur denna ur radiomodulen och sätter icelinken rakt i radiomodulen med de kablar som redan finns med i kittet.

/Andy
In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
Angående hållare till iPod så köpte jag en universalhållare på biltema, funkar kanon.

Länk

Mvh Ingo (tillbaks efter flera års frånvaro :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.