AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.028

Kort serviceintervall E30 ?

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Min INSPECTION lampa började lysa trots 2-3st gröna pluppar kvar, dessutom hade jag bara kört 470mil sedan oljebytet tidigare, så vad händer?

Tilläggas bör att serviceindikatorn nollställdes vid förra servicen och detta gäller 318M40-88.
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Inspection tänds efter ett antal mil (styrs av de gröna plupparna) eller tid. Om tiden går ut innan milen förflutit så tänds lampan. Allt funkar alltså som det ska! "Inspection" syftar på en service med bland annat bromsvätskebyte - ingen vanlig oljeservice alltså.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Om SI batterierna är dåliga kan det lysa lite när det vill.

Men om man bara nollade oljeservice så kan det stämma, dom går ju att nolla separat.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Okej, har aldrig sett detta förut, det har gått ca 11månader sedan oljeservicen så det känns lite väl ambitiöst att byta igen efter knappa 500 körda mil. Ska nog vänta 1-2månader innan det blir av, kan inte vara skadligt.
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Har för mig att många parametrar styr serviceintervallerna på äldre bilar, även tiden. Och då är det nog dags (tycker indikatorn) eftersom nästan ett år gått.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Som sagt - "inspection" betyder inte "oljebyte" utan "gör den andra sortens service". Men, det är ju en gammal bil som tydligen funkar. Jag skulle bara nollställa och köra, och minnas det hela till nästa servicetillfälle.
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
fast "den andra sortens service" innefattar ju även oljebyte... Olja byts varje gång. Men att köra några månader är helt OK, du har ju forfarande gröna pluppar.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
enor, jag vet mycket väl att inspection INTE betyder oljebyte, men för mig innebär det så pga att jag när jag köpte bilen 2000mil sedan har bytt;

Bränslefilter
Olja
Oljefilter
Insugningsbälg
Växellådsolja
Bakaxelolja (Redline)
Säkringar
Kamrem+spännrullar
Motorpackning mot vevaxel

Varav bromsvätsa+belägg ca 1år sedan

Samt olja+filter var 700mil ungefär, senast
ca 480mil sedan och 11månader.

Luftfiltret inte bytt pga toppskick och förmodligen bytt innan jag köpte bilen.

Tydligen har tiden sprungit ikapp mig, detta år kommer att gå till livshistorien
då jag aldrig brukat en bil jag ägt så lite som 500mil per år, synd att det inte är en M3 E30 då skulle det vara värt att entusiastförsäkra på min körsträcka :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.