|
|
|
|---|---|
|
Jag har byggt ner en m30b35 (535, 735) i min e30. Jag har studerat konverteringen noga men jag tror jag gjort ett nybörjarfel nånstans. Beskrivning: När jag vrider nyckeln till första läget (efter off) så knastrar/surrar det från motorn. Det varar allt från 1 till 5 sekunder och det låter som en kortslutning. Ljudet kommer lite överallt ifrån motorn. När jag vrider nyckeln till startläget driver startmotorn runt motorn som den ska, men väldigt svagt. Jag gjorde det med batteriladdare på starthjälp, så det är inte svagt batteri. Det kortsluts med andra ord någonstans. En gång gick varvräknaren upp till 500rpm fast motorn inte drevs runt. Lambdasonden är inte inkopplad. Kabelhärvan som går till abs-, farthållarstyrbox mm är inte på. Tror inte den ska behövas. m30b35-styrboxen är inkopplad och motorkopplingen är omkopplad för att passa mellan m30 och m20. Det jag har koll på: Är rätt säker på att motorstyrningen och motorkontakten är rätt kopplade. Check kontroll funkar fint och ger rätt felmeddelande för de fel jag känner till. Det jag inte har koll på: Tändspolen är den kompakta varianten från e34/e32. En sladd går till fördelaren men sedan är det bara två svarta ca 3dm långa. De är lika långa och av kontakterna att dömma ska de jordas. Men i ett elschema jag hittade står det att det går två gröna sladdar från den till motorstyrboxen resp. tändningslåset, samt en svart som även den går till styrboxen. Har jag helt fel för mig? Kan det vara något annat nybörjarfel? | |
| Börja med att voltmäta på batteriet och på starmotorn vad du har för spänning när du kör runt motorn på startmotorn och återkom sedan med resultatet för det låter som att du har spänningsfall helt enkelt. | |
|
felet sker redan i första tändningsläget, alltså utan att jag vrider till startläget. Det orsakar säkerligen spänningsfallet när startmotorn sedan ska drivas. Tändspolen har jag numera koll på. De två sladdarna är jord till kabelhärvan. Felet kvarstår dock. När jag slår på tändningen så sprakar det till och det kommer ett snabbt tickande ljud som ibland varar allt från 1 till 30 sek. Tickandet är helt regelbundet. Har försökt hitta varifrån det låter och jag tror det är spridarna som går. Men de ska väl inte göra det om motorn inte dras runt? När jag köpte motorn fick jag med en plastbit från relläboxen under huven e32/e34. På plastbiten sitter huvudrellä och bränslepumprellä och dessa är kopplade till + på batteriet med ett par röda sladdar. Ska kolla dessa igen. Spridarna får alltså troligtvis signaler och det tjuvas ström någonstans. Hur felsöker jag utifrån det? |
|
|
Jag har löst ett av felen! Det surrande ljudet kom från både motorstyrboxen och tomgångsregleringsventilen. Motorn hade automatlåda ursprungligen och jag viste att tomgången blir orolig om man konverterar till manuell, men inte att det skulle spraka och ha sig. Jag drog ut sladden. Läste någonstans att det ska lösa sig om man chippar bilen, men frågan är om ventilen ska vara inkopplad eller ej då? Motorn är däremot fortfarande trött när jag försöker driva runt motorn. Jag mätte spänningen. Mellan + och jord: 12.36, mellan jord och startmotorns tjocka sladd när jag vrider till startläget: 11 och sjunkandes ganska linjärt ner till ca 3 volt med små hopp upp till 8-10 volt. Varvtalet är väldigt lågt och det sjunker snabbt med tills det inte driver runt alls. Gjorde testet med ett nytt, kraftigt batteri. |
|
| Hur känns det om du försöker dra runt motorn manuellt? Det är inte så att det helt enkelt tar i nånstans (du har ju monterat svänghjul, koppling och så vidare...) ?? Går det att dra runt motorn lätt för hand? | |
|
ja just det ja. Kan ju vara något sådant. Jag satte på det lättaste svänghjulet jag hittade. Från de tidigaste M30 tror jag det var. Det var lite lättare än e28 svänghjulet iaf. Men det borde väl passa? Jag är rätt säker på att det inte tog i någonstans när jag monterade det. Kopplingen kopplar som den ska. Ska testa att dra runt motorn för hand och kolla momentet. En sak när jag kollade spänningen: Jag tog loss + sladden från solonoiden och mätte mellan den och dess fästpunkt på solonoiden med tändningen på (ej startläget). Jag fick ungefär samma sjunkande från ca 11volt ner till 2, med små hopp uppåt. Det borde väl inte vara så? Ska väl vara 0 där om jag inte vrider nyckeln fullt ut? Jag gjorde detta med samtliga säkringar utdragna. Jag är ny på el-felsökning... |
|
| En sak till: När jag hade alla säkringar urdragna och tändningen av då jag anslöt jordkabeln från batteriet så kom det fortfarande gnistor. Inga stora men är det normalt? Jag hade bara + kablarna till starten, kabelhärvan och styrboxen inkopplade då. | |
|
"En sak när jag kollade spänningen: Jag tog loss + sladden från solonoiden och mätte mellan den och dess fästpunkt på solonoiden med tändningen på (ej startläget). Jag fick ungefär samma sjunkande från ca 11volt ner till 2" Du skall inte koppla multimetern i serie när du mäter volt utan det är röd sladd(plus) på den förbrukare du skall kolla spänningen fram till och svart sladd till chassie-jord eller till förbrukarens jord. Har du montera jordfläta eller jordkabel(tjock) imellan motor och chassie? |
|
|
Aha, då ska jag kolla rätt nästa gång :) Ingen jordfläta än så länge, men jag kopplade in en stor startkabel mellan block och chassie. Flyttade på den kopplingen också några gånger för att försäkra mig om jord. Har fått en ny idé angående den felaktiga signalen till tomgångsventilen. Om jag lägger 12V på motorkopplingens pinne 15 tror styrningen att jag har "automatlådan" i N eller P. Då kommer den kanske skicka normala signaler till tomgångsventilen. Kanske påverkar annat med? Hur ska spänningen vara när jag mäter mellan jord och startmotor där + från batteriet sitter, i tändning resp. start? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.