|
|
|
|---|---|
|
Jag tvättade motorn med högtryck och efter det har växellådan levt ett underligt liv. Det började med att 5:an aldrig kom i. Den fick jag lägga i manuellt. Efter ett tag slutade automatlådan att funka helt o hållet. Det gick då bra att växla manuellt. Plötsligt en dag gick inte den manuella heller. Nu går bilen bara på 3:an eller 4:an konstant. Backen funkar bra. Ett till problem som uppstod var att motorn alltid startar på 1500 varv. Dessutom lyser ESP-lampan hela tiden. Jag har blåst torrt på många ställen, bla i kontakten till vxl lådan. Är det ngn som har en idé? Olle | |
|
Efter att jag blåst bort vatten på många ställen fungerar bilen på tomgång!!! Gasar jag till, går den ned i nödläge igen. Dvs den går bara på 3:ans växel. Är det ngn som har en idé, ett svar eller förslag? Olle |
|
netz |
Gå igenom ALLA kontakter och skarvar ta isär och blås torrt,kolla även diagnostik uttaget, Vill egentligen inte erkänna det men jag tvättade också EN gång med högtryck och fick nog hålla på ett par timmar innan jag fick ordning på det igen, gör sen bilen strömlös en halvtimme så boxarna får starta om. Hoppas det löser sig. Netz |
|
Körde du med högtryck? --- Min bil: Länk |
|
|
Ja, jag körde med högtryck! Det gör jag aldrig om! Var sitter diagnostikuttaget? Var precis ute o körde ett varv runt kvarteret på tomgång, då funkar allt! Trycker jag på gasen är det kört. Skall blåsa med tryckluft imorgon så får vi se. Olle |
|
netz |
Här har du lite att kika på Länk det är bara att välja vad som kan ha läckt in vatten,det kan t ex vara kontakten vid spjällhuset på sidan 72, diagnostik uttaget finns med på sid 89. Netz |
|
Olle! Jag har alltid blåst högtryck! Rätt in i juvelerna. Pallar den inte det, ska du nog gå igenom den grundligt, annars kommer du få andra problem senare. /S |
|
|
Tack Netz, den där länken kan vara riktigt nyttig! Just nu står bilen i ett garage med avfuktare! Är det ngn som vet vad det betyder att allt funkar på tomgång, men så fort jag trycker på gasen är det kört? Olle |
|
|
Blås inte tryckluft, sätt in en värmefläkt ett tag med fullt blås. Men klart, då får du ju akta dig för regn i framtiden? Lokalisera felet medan Du har det, så jag inte behöver köra på Dig bakifrån någonstans i regnrusket? /S |
|
|
S, Det måste betyda att du har ett fredagsexemplar :-) och har haft en montör av bilen som har tätat ordentligt. Många BMW-ägare avråder ju från vatten i motorrummet. Olle |
|
|
S, Se till att bromsarna är ok! Olle |
|
|
Motortvättade idag.. körde med vanliga slangen, motortvätt-medel samt en diskborste.. blev skitfint på de ställen som syns.. Givetvis kommer man ju inte åt sånt man kommer åt med högtryck - men å andra sidan startade den upp precis som vanligt sedan! --- Min bil: Länk |
|
|
Nu har jag haft den i ett garage i 3 dagar med en värmefläkt under motorn + att garaget har en luftavfuktare som förhoppningsvis sugit ut allt vatten vi mot förmodan inte lyckats blåsa bort. Jag har haft den strömlös hela tiden och ändå beter den sig på samma sätt, dvs går endast i nödläge. Måste man lämna in den på BMW för att få datorn nollad? Olle |
|
|
Skruva loss locket som sitter över boxarna till höger i motorrummet mot torpedväggen. Finns de fukt vid boxarna kan de ju bli problem, (även tändstiftbrunnarna på V8 blir lätt fyllda med vatten vid motortvätt) I övrigt skall de inte innebära problem vid motortvätt (om allt är som skall vara Jag har själv motortvättat alla mina V12 med högtryck och avfettning utan att något problem uppkommit. Får du inte ordning på den ändå är nog en DIS-avläsning hos BMW nästa steg BMW CS #5139 |
|
|
Menar du locket där säkringarna sitter, så har jag kollat där. Har även haft locken till tändstiften borta vid luftavfuktning (och blåst där). Det får väl bli en BMW-läsning. Olle |
|
|
Nu är det fixat av GW Engineering i Bagarmossen. Han hittade ännu mer vatten!??? Jag som trodde jag blåst torrt överallt! Olle |
|
netz |
Gott att det löste sig. Netz |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.