|
|
|
|---|---|
|
Har någon ett bra tips för vad man ska göra med vevhusventilationen på en turbokonverterad BMW M50-motor? I dagsläget går en slang från ventilkåpan rakt ut i luften. Från början gick den troligen till någon del av insugsvägen före spjället. Tyvärr vet jag inte detta säkert eftersom jag aldrig sett det i originalskick. BMW-motorer brukar vara känsliga på att det inte är öppet nånstans så jag skulle vilja veta hur folk (som vet nåt) gör. | |
|
Jag vet inte mycket om hur man brukar gora pa BMW... MEN du har val slang fran vevhuset till toppen & sen fran toppen till insugsror INNAN turbon & efter eventuell luftmassematare. Satt den for guds skull inte mellan spjall & turbo sa att du skuter laddtryck ner i vevhuset. Dra grova fina slangar den vagen jag sa ovan & satt en "catchcan"/oljefalla mellan topp & insugsror. Da skall det ivf fungera. Utan oljefallan sa kommer turbon suga upp redigt med oljedimma den vagen & du far halla ur ett par dl olja ur IC'n emellan varven. =) |
|
|
Original går den till insugsbälgen mellan LMMen och spjällhuset. Jag gissar att du kör ett sprut utan LMM och då spelar det ingen roll vad du gör av vevhusventen. Den kommer dock att dregla en del olja, så ett uppsamlingskärl är att föredra. Du kan givetvis återleda den enligt receptet ovan, dvs sätta den INNAN turbon så turbon suger i sej ångorna. Helst med en oljefälla så du slipper extra olja i tryckrören som sades. --- Going sideways. |
|
|
Vevhusventen är lite klent tilltagen för överladdning. Men ventilkåpan är gjord i nån skum legering som är skitjobbig att svetsa i, därför är det gormigt att få till en grövre anslutning. --- Going sideways. |
|
| Rådet från Turbocenter var att leda ner slangen i en flaska så på den vägen blev det. Får se vad som händer när den ska mappas om ett tag. | |
| Just for att diametern pa anslutningar osv ar klena sa ar det battre att aterleda till innan turbo sa att den blir lite baksug och ventilerar ordentligt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.