|
|
|
|---|---|
|
Hej! Skulle byta olja-filter igår för 1:a gången själv, gick jättebra. När jag skulle skruva tillbaka pluggen med hylsa+spärrskaft så tyckte jag pluggen/skruven för tappolja inte ville låsa sig som en skruv borde. Jag kanske inte skruvade tillräckligt hårt men ville inte försöka heller då jag kanske har sönder gängorna på skruv eller i skruvhål. Jag lossade skruven för att känna om den satt hårt men då gick den jättelätt upp, jag skruvade igen tillbaka den och hoppas det var tillräckligt hårt och inte får hårt. Svårt att få känsla i ett spärrskaft. Ifall det nu skulle vara gängorna som det är fel på vad gör man då? Det finns utrusning som man kan gänga nytt/större men lämna in bilen för detta skulle väl kosta en förmögenhet, vill ju inte ha in metall heller i skruvhålet heller efter nygängning.... Nu är jag övernojjig och det är nog inget fel på pluggen men skönt o skriva av sig.. lite orolig blir man. Kan ju se om det kommit olja ur pluggen, ifall så kanske jag får dra åt lite mer. | |
|
Jag har reparerat ett oljepluggshål tidigare. Det är ingen svår sak. Jag var till skroten (de har oftast några tusen oljepluggar i ett en plåttunna eller hinkar från avtappade skrotbilar) och letade på en något större dimension än orginal. Sedan borrade och gängade jag en bit plattjärn i rätt dimension. Därefter borrade jag upp avtappningshålet och sedan placerade jag plattjärnsbiten mot tätningsytan och gängade. På så sätt blir gängan tillräckligt vinkelrät mot tätningsplanet. Sedan hällde jag igenom en liter olja för att skölja ur hålet från ev. spån. AE |
|
| Pluggen är designad så att den ska gå av innan den gör gängpaj i oljetråget. Jag drog av min plugg för några år sedan då pluggen förmodligen börjat bli utsliten. . När det hände så kändes pluggen lös, men det rann inte ut någon olja, fick en ny plugg ditsatt och det var inga problem. Jag lämnade in dock in bilen på BMW, kostade 1000 med då kunde de återanvända den olja jag hade hällt i. | |
|
Ahhh, tack så mkt! Finns visst experter på allt här! Kanon! :-D Då hoppas jag att det inte är något vajsing på min plugg då, eftersom skallen på pluggen inte gått av :-D Men "Anders-72" har visst råkat ut för problem med plugg-hålet. Anders-72 , hur lyckades det bli ett dåligt/trasigt plugg-hål? Var det en mkt gammal bil som också kanske ej haft en orginalplugg? |
|
|
Visst, det går att paja ALLA gängor om man inte är försiktig. |
|
| Jag har väldigt svårt att tro att pluggen skulle vara _designad_ för att gå av innan den pajar gängorna! Visst, det kan bli så - men det beror nog bara på tur i så fall... | |
|
Ja kanske skruven inte designas på detta sätt, skulla va lite knepigt att få ut skruven om skallen inte finns kvar :-D Men bättre det kanske än att det blir gängpaj. |
|
| Om skallen går av får man väl använda en "ornapitt" eller plocka ner tråget för att komma åt den från andra hållet. | |
| Oljepluggen (om jag minns rätt) har ett hål i sig fram till skallen som gör att godset i den blir skjört och ska kunna gå av om man drar åt för mycket. | |
|
Om skallen går av så släpper spänningen på gängan och då går det att skruva ur resterna för hand. (Förutsatt att gängorna är oskadade i övrigt) **BMW-ägare i 27 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Pluggen går före gängorna och det behövs bara en vanlig spårmejsel och handkraft att demontera "stussen" som sitter kvar. Mvh/Micke |
|
| Jag har aldrig dragit av någon oljeplugg men annars är min erfarenhet att gängorna i pluggen degar före gängorna i tråget d v s det brukar räcka med att byta pluggen. | |
|
TACK FÖR ALLA SVAR! Kul att folk kan så mycket! |
|
|
Jag lyckades dra sönder gängorna i tråget före pluggen! Det två gånger dessutom! :-( Blogg:M3Länk |
|
|
Det finns SÅ många faktorer som spelar in när det gäller vad som går sönder först. Har pluggen gått i rakt, är underlaget rengjort och jämnt, hur hårt är det åtdraget etc etc. Det enda vi med säkerhet kan säga är följande: Dra i den rengjorda pluggen rakt och lagom hårt, mot ett rengjort tråg med en rengjord bricka emellan. Då händer inget oväntat! :) Ja, och: Ett fel är alltid reparerbart. Det absolut värsta som kan hända i det mest otroliga skräckscenariot, är att oljetråget måste bytas - knappast nån katastrof. |
|
|
enor: jag kan hålla med, men det kan vara "rätt obekvämt" att stå i GDShallen och inte kunna skruva i oljepluggen... __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Abbe, Hur lyckades du med detta? Var det bmw orginalplugg? Vilket verktyg hade du när du skruvade i pluggen? Vad gjorde du när gängorna pajjade i tråget? Bytte tråget? Kostar? Gör det själv eller lämna in? (Kan det vara så att pluggen är väldigt oljig och gör mkt mindre skruvmotstånd trots att den redan är mkt hårt iskruad? Blir man "lurad" av oljans friktionsreducering och därav drar man några varv för mycket?) |
|
|
Den bil jag reparerade var en Saab. Där går motoroljan ut genom växellådan. Den sitter dumt till (lägsta punkten) och förra ägaren hade lyckats köra på grund så att godset runt pluggen, som är en utdragen hals i aluminium, hade spruckit. Därefter har man svetsat ihop denna, men hålet var för stort och pluggen glappade ganska bra. Därför gav den sig till slut. Är man osäker, kan man alltid använda en momentnyckel även till att dra oljepluggen. AE |
|
|
pluggen ÄR designad för att gå av före gängpajj, den har en försvagning nån milimeter in efterskallen, och sjävla bulten är ihålig så det är busenkelt att gänga ut med en felgängad gängtapp (grispitt). har själv lyckats dra av en på min gamla e36a. /mvh jocke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.