AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.733

Motorbyte 116 mot 3.2 M3

Hej!

Nu när kärran snart rullat 10k mil så finns det ju inte längre några motorgarantier kvar, så då blir man ju sugen på att börja grejja lite.
Bilen har tidigare bara gått som pendlar bil, så jag har inte rört en skruv på den. Har tidigare ganska stor mek-vana och erfarenhet av seriös trimning- så
jag vet att det innebär en hel del jobb, har bara inte skruvat BMW tidigare
och har inte brytt mig om den då det varit tjejens bruks bil.
Men för att slippa mäta en massa i onödan och konstatera att det helt eneklt inte går/får plats.

Finns det någon som gjort något liknande i sverige/ världen, som dokumenterat detta via ínternet.

Antar att det blir elektroniken som blir det stora problemet att komma runt.

Har även en kompis som har en 3.2 321 hk M3 spis liggandes.
Finns det lämligare motorer att använda.

Söker lämpliga referener att kolla på via internet- så jag vet vad som passar/går att anvädna.

Bilen är annars ganska sliten- så vid inbyte skulle man inte få mycket för den, å jag tänkte lika gärna köpa loss den från tjejen- men jag vill inte åka runt med 116hk, samt att jag vill ha ett nytt projekt för fritiden.

al
150
alpinvit130
123d -09, 5d
325ti -02
Jag betvivlar på att en 116i har en drivlina som håller för 321hk. Chassiproblem behöver jag inte ens börja tala om....Bilprovningen? Ska du byta motor varje gång bilen ska besiktigas?

Vill inte vara en pessimist, men ärligt talat är detta lämpligt/vettigt?
som sagt så är det nog mer än motor som behöver bytas men det har du säkert tänkt på..personligen så hade jag försökt hitta en nyare motor ex från m3 e46 eller liknande, dvs om plånboken tillåter..
al
150
alpinvit130
123d -09, 5d
325ti -02
Allvarligt talat, spara tid å pengar å köp en annan bil istället. Det kommer ju bara bli en massa bekymmer, det är ju viss skillnad på 3.2 liters sexa och 1.6 liters fyra, jag menar ingenting du kan gömma vid besiktning/flygande besiktning.

Om du nu prompt vill göra nåt roligt av en 116 så är det nog bättre med kompressor, lustgas och dylikt.
or
725
oreo
323i -85
Skulle inte en 1-serie kunna vara riktigt kul med en motor från en 320Si (om det går att få tag i)? Den är ju 4-cylindrig, nyare och borde väl därför kanske vara lättare att få plats med och få att fungera med all elektronik?? Lätta bilen, i med en bur, uppdatera chassit och vässa motorn litet så har man nog en riktigt kul bil att leka med på bana :) En hel del mek och kostnader blir det nog, men man har ju något riktigt unikt på slutet!

//Örjan C

Min frilansarblogg: Länk
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Låter lite som min dröm bmw...
Fast M3 CSL motorn på 360hp, kolfibertak, lättad inredning, bur/störtbåge, SMG-låda, alcantrainredning samt mörkröd lack!
Givetvis med CSL bromsar, fälgar samt en seriös sänkning.
Roligt blir det garanterat, men svårhetsgraden är jag inte kunnig nog att bedömma.

//Bjerser
(som hoppas ha gett dig lite idéer :) )
det ska vara ne 3-dörrars version oxå och då är det min drömbil med :D
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Precis, 3 dörrar ger snyggare linjer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.