|
|
|
|---|---|
|
Hej! Min 320 E30 tände lampan för motrolja på "checkpanelen" idag, livrädd slog jag genast stopp i maskin och rusade ut och kollade oljenivån.. Oljan når till mittemellan markeringarna på stickan.. Kollade då på oljelampan på instrument panelen, lyser när jag slår på tändningen men slocknar omedelbart när jag startar.. Nån som varit med om nåt liknande? Checkpanelen har tidigare indikerat trasigt bromsljus vid start, men den slocknar genast jag trampar ned pedalen, är det där felet är? alltså i "panelen" Tacksam för tips TobbeNylander | |
|
Inte helt ovanligt att man får larm om låg oljenivå utan att det är det. Han vara oljenivåvakten som strular. Se pos.9:Länk AE |
|
| Min E30 larmar också redan vid nivå halvvägs mellan max och min. Inget att fästa sig vid, när man väl vet om det så blir man ju inte chockad längre! | |
|
Bromschecken ska alltid lysa vid start,och släckas vid ett tramp på bromsen. Min gamla 320 varnade också väldigt tidigt för oljenivån,tidigare än va 325 gjorde... Tyckte den varnade lite för tidigt då de inte skiljer många dl mellan max och mitten på stickan. Men som sagt är de inget att vara orolig över...ha en flaska liggandes i bilen hela tiden så du kan fylla på när den börjar lysa,är riktigt jobbigt att ha den lampan lysandes hela tiden. Men har du provat att fylla på lite och kollat om den slocknat? |
|
| om du är smart så hade du ju tittat på oljetryckslampan ist. | |
|
Ja smart och smart.. Som jag skrev så slocknar den direkt jag startar, men jag har en liten egenhet att jag tycker inte om att varningslampor lyser i allmänhet, och inte röda som larmar om motorolja i synnerhet.. Borta på veckorna så jag har inte hunnit prova fylla på olja, men med tanke på era svar så löser det säkert problemet.. Tack så mycket för svaren/ TobbeNylander |
|
| ja de e klart man blir lite nojjig när det börjar blinka lite okända lampor, så är det ju:) du får ursäkta det lite ogenomtänka inlägget. | |
|
Absolut! Provat med nåra dl olja nu och se då slocknade lampan.. Fiffigt, när man vet hur det funkar.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.