AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.159

Ska man köpa en e34:a med trasigt kretskort?

jo
6
jonathan85
318 Touring -97
En granne till mig skall sälja sin 518i av -93 årsmodell och undrade om jag var intresserad? Till saken hör att han köpte bilen ny och nu har den gått strax under 13 000mil. Det vill säga motor, låda och inredning är kanon.
Men instrumenteringen spelar sitt eget liv. Tempmätaren och tankmätaren fungerar inte alls, medan dom andra instrumenten funkar när dom vill.
Efter att ha läst ett antal inlägg här, har jag förstod att det med största sanolikhet är kretskortet bakom som spökar.
DEt finns ingen i Linköpingstrakten som kan/vill lga den?
Vad kostar ett nytt sånt hos bmw?
Vad tar dom för byte?
Känns som man inte vill ge sig på det själv att byta, då man är helt kass på elektronik+att det sitter en airbag i ratten som man inte vill få på sig då man byter det...

Tack på förhand för svar och tålamod för att det ytterligare kommer ett sådant här inlägg/Jonathan

Visa användare
223
peanutboy
530d E61
Är det rätt pris o bilen är fin så varför tveka?
Du kan säkert hitta ett begagnat instrument som är komplett på skroten, blocket eller tom. här på Autopower.se

Att byta instrument kan inte vara så svårt på en E34 tror inte ens du behöver ta av ratten!
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Det lättaste är väl att köpa ett komplett fungerande kombiinstrument på skroten och sätta dit! Kostar säkert inte många kronor.
jo
6
jonathan85
318 Touring -97
Okej, men det låter riktigt bra måste jag säga!
Jag får tacka så mycket för tipsen!

Visa användare
298
Ljungblom
518i -90 M40B18
520i -89 M20B20
Tyvärr så måste du nog ta dän ratten, har haft dän instrumentpanelen själv sådär tre fyra gånger nu, och har inte lyckats få ut panelen utan att ta loss ratten. Men att ta loss ratten är inte på något sätt svårt, 22:ans hylsa i navet på ratten bara. sen kan det vara bra att tänka på att man måste ha i nyckeln så rattlåset låser upp, annars går det inte att få loss ratten (själv tänkte jag inte så långt första gången, men förstod det efter en stund). Men själva bytet är väldigt enkelt till det praktiska iaf, sen hur mätare och mojnger med nytt instrument fungerar vet jag inte.
Visa användare
298
Ljungblom
518i -90 M40B18
520i -89 M20B20
Mojänger ska det stå, dessutom, att koppla in instrumentet går inte att göra fel på, två stycken breda kontkater, en orange ocj en blå har jag för mig, går inte att sätta fel. Så är det iaf på min E34 -90.
jo
6
jonathan85
318 Touring -97
Okej, men det låter bra att det ej är så svårt att byta...
Men vet du hur det ser ut när det är airbag(för det är det nämligen på den här)? Sen undrar jag vilka instrument som passar(har läst någonstans att det finns analoga och digitala till e34 beroende på årsmodell). Har nämligen hittat ett fungerande instrumenthus från en 525a av -91 årsmodell.
Passar den tror du?

48
175
480mogge
518 Touring -95
518 Sedan -95
Hej!

Har du airbagratt så går det att lossa instrumentet, lyfta ut det i den över "öppningen" och sedan vrida ratten vänster och lirka ut det, man får hålla undan blinkersspaken något. Men det går (tänk på placeringen i ratten när du tar den sista biten, bra när du ska få tillbaka den.

När du har instrumentet ute bör du byta glödlampor till belysningen som har en tendens att gå sönder då.

Till 525, det beror helt på färgerna på kontakterna. Det är dom som styr.

Mvh Jonas
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Går som sagt att ta bort utan att lossa ratten, man får knixa lite. Men det är inte säkert att det är kretskortet, kan vara kondensatorerna som är dåliga, då brukar instrument panelen ha lite konstigheter för sig

Länk
Länk
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
518, 520 och 524d har en enklare form av kombiinstrument utan färddatorfunktioner och check-control i. Dessutom kommer varvräknaren att visa fel om du sätter ett instrument till en sexa i en bil med fyra.
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Har en 518 -90 som står och ska på skroten om du behöver delar.

Mvh Robban
jo
6
jonathan85
318 Touring -97
Hej Robban!

Det låter kanon!
Funkade mätarna när du tog bort dom och hur långt har den gått?
Vart finns instrumenpanelen och vad vill du ha för den?

Vore som sagt var kanon om jag kunde köpa den/Jonathan

Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

jonathan85: Den har gått 30k mil, har inte kört bilen själv då jag köpte den med trasig motor. Men han jag köpte den av sa inget om att det skulle va nåt fel på den.

Den finns i Söderhamn, men kan skickas.

Då jag inte kan garantera att den funkar, så betalar du frakten så skickar jag den till dig.

ps. det finns inget mer du behöver?.ps

Mvh Robban
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.