AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.534

Bromssköldar, slängas eller inte

er
17
erecxx
325iK -87
Bromssköldarna där fram är extremt rostiga och jag har redan varit tvungen att klippa bort nästan hela på vänster fram. Jag funderar på att skrota bromssköldarna helt och köra utan.

Bilen är en e30 325 med abs. Absen har ju en pulsgivare som sitter i navet och en abskrans i lagerhållaren. Det känns som att abskransen har större benägenhet att bli skitig om man tar bort bromssköldarna helt och då göra så att absen inte fungerar.

Min fråga är om någon gjort som jag planerar att göra och har kört med "fri" abskrans?
tornet
skulle inte rekommendera det, sköldarna sitter ju där av en anledning och förhoppningsvis gör de den nytta de är tänkta att göra. Bättre att skaffa nya och sätta dit, vet inte vad de kostar men kan väl inte vara superdyra...
er
17
erecxx
325iK -87
Dom kostar inte skjortan visserligen, ca 150-200 kr. Det stora problemet är att man då får ta bort navet. Bulten som håller navet sitter dragen med många tons dragmoment och det har jag inte tålamod eller utrustning att fixa.

Någon som har kört utan sköldar och med abs?
Si
155
Simon 318iS
BMW 318is -90
BMW 328iM Touring -97
Ett tips om man inte vill riva bort navet är att man köper nya bromssköldar och kapar dom i två delar å sen svetsar ihop dom när dom är monterade.
tornet
Simon 318iS: tänkte på det med, borde inte vara så svårt.

erecxx: du kan säkert köra utan dem, det behöver ju inte hända nånting, tänkte mest att det känns tryggare att ha dem där!
er
17
erecxx
325iK -87
Tyvärr har jag inte tillgång till svets, men annars så hade det varit ett bra alternativ.

Sedan har jag hört att bromsskölden på vissa bilar kan leda luft som kyler bromssystemet, stämmer detta för e30 och bmw?
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Jag har inte haft några på 4 år, men jag har slangar från luftintagen riktade mot navet för kylning.

Du behöver inte ha sköldarna för skydd mot vatten, smuts mm, det kommer dit är då, utan för att styra in kyl luft till dom.
er
17
erecxx
325iK -87
jag har google-researchat lite och hittat lite spännande fakta:

Länk

De säger att kylningen blir bättre utan bromssköldar.

Isåkare: Har du abs och har du i så fall haft problem med skitig abskrans?
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Ahem. Att navet sitter med flera TONS moment är en kraftig, kraftig överdrift. Ett dragskaft modell lite längre, eller ett rör på en meter eller så att trä utanpå dragskaftet är allt som behövs. Jag använde pumpskaftet till min domkraft, funkade kanon.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Ja jag har ABS och har inte problem med skitig krans.

Kransen kan vara hur skitig som helst, bara inte skiten innehåller metall. om det sitter geggamoja mellan varje kugg saknar betydelse.

Kylningen blir bättre i det avsendet att strålningsvärmen från skivan inte stoppas av skölden, men skölden på E30 styr in kyl luft av fartvinden, och den kylningen uteblir om man tar bort skölden. Men har man nog breda fäljar så funkar inte styrningen på skölden, då kan man ta bort den och dra flexrör från luftintagen riktade mot navet, typ så här Länk
er
17
erecxx
325iK -87
enor: Jag har bytt ett par hjullager och fått kämpa med 1,5 m hävarm och lyft bilen utan att den lossnat. Fast jag har inte tur med bultar =)

Isåkare: Nu åker knäckebrödssköldarna, du har övertalat mig! Och jag får erkänna att det va småkorkat av mig att tro att absgivarn får fel puls av vanlig skit i kransen.

Bra lösning med ledningen av luften. Tyvärr har man ju gamla fronten utan luftintag brevid dimljusen så för min del blir det svårare. Fast det kan väl gå att dra från någon annan stans, t ex genom has"plåten". Får forska i det där.
går bilen igenom besiktningen utan bromssköldar?
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Ja bilen går genom besiktningen, det finns andra bilar som inte har nån sköld orginal.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Fronten är skruvad fast, så hittar du en front från en nyare bil på skroten är det bara att byta.
er
17
erecxx
325iK -87
Får fundera på det. Jag gillar gamla fronten och tycker den är snyggare. Sedan så hade mitt färgval inte passat med en nyare. Delfingrå med svartlackerade trösklar.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Man kan sätta in ett par basreflex portar till högtalare brevid dimljusen och lacka dom i bilens färg.

MEN, om du kör hyfsat normalt och relatvt innom Svenska fartgränser så behöver du ingen extra bromskylning, ska du däremot åka banracing eller ladda ur bilen allt vad som går på Autoban, då är det bra att ha.
Isåkare, tack ska du ha! =)
er
17
erecxx
325iK -87
Håller med figgeh, tack ska du ha isåkare!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.