AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
888

Styra extern DVD

Visa användare
232
Bergarn
530i Touring M-paket -02
Undrar hur ni som har kopplat in externa DVD styr dessa, har ni monterat den i bagaget och dragit fram ett öga till fjärren eller? Jag är på g att köpa mig en DVD och koppla in till tvn så alla tips är välkomna, har läst en del på forumet om hur man får stereoljud också, vars har ni köpt era stereoljudsadaptrar? Länk gärna upp länkar och bilder på era installationer.
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,

Köpte en denver DVD-40 på clasohlson (finns även på teknikmagasinet för 650:-).
IR ögat hade 4m extrakabel varpå jag monterade ir ögat fram och DVD-40 spelaren jämte cdväxlaren i bagaget.
Ljudet från DVDn anslöts till kassettbandspelarens ingång i radiomodulen och aktiveras mha en TV-free adapter med OVERLAY funktion.
DVS jag slår på bandspelaren och håller klocksymbolen intryckt så får jag DVDns bild till kasettbandspelarens ljud.

TV-free med OVERLAY finns på tyska ebay för runt 500:-

/Andy
Visa användare
232
Bergarn
530i Touring M-paket -02
Hej!

Det är ju precis så jag också vill ha det, dvdn där bak och bara en fjärrkontroll att styra med. Fungerar så dvdn bra eller, den är ju riktigt billig så har den några nackdelar? Hur kopplar du mellan dvd och tv då? Förstod inte riktigt om du är tvungen att hålla in klocksymbolen hela tiden eller?
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej, den fungerar suvveränt. Klarar även att spela upp mp3 skivor.

Bilden kopplas in till ett par pinnar i TV-tunern (sök bland inläggen, har skrivit ganska detaljerat om detta tidigare) och väljs bland TV-kanalerna som AV.

TV-free adaptern aktiveras sedan genom tryck på klocksymbolen.

/Andy
Visa användare
232
Bergarn
530i Touring M-paket -02
Har du fått stereoljud också?
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Japp, eftersom jag hämtar in det genom kasettbandspelaringången.

/Andy
Visa användare
232
Bergarn
530i Touring M-paket -02
Blir att inhandla en dvd imorgon eller så, var på clasohlson idag men dom hade den dvdn du har, det var någon annan Denver-spelare. Från det ena till det andra, har du även kopplat in en digitalbox? Blir det tjorvigt att koppla in både ock? Skulle ju gärna vilja kunna se tv när dom släcker ner det analoga nätet(det är väl typ bara vi som har kvar det analoga fortfarande).
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,

Det är samma princip för inkoppling av en digitalbox. Jag kör med BMWs egen digitalbox, men har även monterat en ClasOhlson box i en annan bil. Boxen kostar ca 500:- och den funkar utmärkt.

/Andy
Visa användare
232
Bergarn
530i Touring M-paket -02
Tack för alla svar, när du monterade clasohlsonboxen, gjorde du det på samma sätt som med dvdn, med ett framdraget ir-öga?
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Ja, fast jag fick montera bort IR-ögat ur boxen och förlänga det fram till förarplatsen. Men de har säkert boxar med externt ir öga också numera.
Det finns både orginalmottagare från BMW för ca 4.000 begagnat och 3:epartsmottagare för 2500 som man styr med den vanliga monitorn, men om man vill komma billigt undan så går det enligt ovanstående.

/Andy
Visa användare
232
Bergarn
530i Touring M-paket -02
Du är en klippa inom det här ämnet. Var idag och köpte en DVD på teknikmagasinet, en likadan som hade, började plocka isär bilen för att se vars jag hade Radio och Videomottagaren, jag blev hyfsat förvånad när jag såg att jag redan har en TV-Free kabel inkopplad. Och efter jag hållt in klocksymbolen en stund så fungerar det att köra och se tv men den blå säkerhetsrutan kommer upp lite då och då, vad kan det bero på? Men jag har inga kablar som går ut från TV-free adaptern så att jag kan koppla in dvdn, måste jag köpa en sån där kabel med Overlay-funktion likafullt då?

den jag har ser ut så här:
Länk
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Tackar!

Om klocksymbolen ger TV-bild så har du troligen overlay funktion.
Om tv-bilden dock släcls pga körning så kan det vara så att TV-free ej är
enablad. Prova att aktivera TV-free igen genom tryck på menytangenten (ca 2 sekunder).
Inkoppling av videosignal sker i den andra kontakten på tv-modulen (dvs den som tv-free ej sitter i). Se mina tidigare inlägg om pin kombination för videoingång.
Här av dig om du ej hittar den så tar jag fram den igen.

/Andy
Visa användare
232
Bergarn
530i Touring M-paket -02
Hur kan jag kolla om jag har overlay? Provade spela CD och hålla in klocksymbolen men ingenting hände, ska inte tvbilden komma upp då och ljudet från cdn höras?
Få se nu om jag har förstått det här rätt, Från pin 6 och 15 på det vita kontaktstycket i videomodulen till en RCA-kontakt som pluggas in i videoutgången på dvdn?
Ljudet går från 2st RCA-kontakter som sitter i dvdn till Radiomodulens Tape-utgångar (har inte riktigt förstått exakt vilka det är)?
go
141
gotis
730-94 E38
En car2pc för 700 spänn å släng den dvdförsedda laptopen i skuffen, styr laptopen från ratten eller stereon, finns aux Video in på de nya förresten?
Visa användare
232
Bergarn
530i Touring M-paket -02
Vars hittar man en car2pc för 700 spänn?
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Nja, vad jag förstår är det väl bara kablen som kostar 700:-
Datorn måste man sedan redan ha eller köpa begagnat för en 2-3000:-

/Andy
Visa användare
232
Bergarn
530i Touring M-paket -02
okej...
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Gotis:
Vad menar du med nya?
Nya radiomodulen?
Nya 7-serien?

/Andy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.