AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
990

pysljud i bilen

bm
2
bmwjejk
740i-93
Det pyser uppe vid luftgallret när bilen är igång! Det som sitter mitt i uppe på instrumentbrädan men det hörs även om man lyssnar ute vid expansionskärlet. Någon som vet vad det är? irriterande är det i allafall.

Mvh/jejk
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Det är inte kliman som låter då? Fullt normalt om du kör med den inkopplad.

//Schnitzer
bm
2
bmwjejk
740i-93
Nej det är relaterat till motorn! Typ vacum Sug/pys men jag vet ej om det går någon vacumslang i instumentbrädan.
Kan det vara en slang mot torpeden som läcker och det hörs in i kupen?

Be
278
Bengt C
523i -96
BMW använder insugsvaccum för att dra luft förbi två tempsensorer nere vid föraren och framsätespassagerarens fötter. Detta för att mäta cupéluftens temperatur. En givare som bara "sitter där" riskerar att mäta "sin egen" temperatur vilket kan vara lite missvisande. (Många andra bilar har ett hål i panelen med en liten microfläkt som suger in luften i stället.)

Jag har märkt att detta system pyser lite svagt på min bil (och funderar på att strypa flödet något inne vid insugningsröret för att få bort väsandet). Kanske har du en läcka på någon av slangarna och då pyser systemet säkert ganska högt. Om pyset försvinner då du belstar motorn (dvs accellererar) är det säkert detta system som är källan till ljudet.

Om det pyser (och kanske bubblar) uppe i panelen och det inte försvinner när du gasar kan det vara luft i värmepaketet. Då kan du ev ha ett seriöst problem i kylsystemet, t.ex. trasig topplockspackning. En 530 (V8) som jag kollade på innan jag köpte min 730 (sexa) hade detta fel klockrent. Säljaren låtsades inte känna till det hela...
jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Trådskaparen har en 740 E32 och har troligen stora kliman vilken inte har något vacumsystem utan just den variant med fläkt och sensor som du beskriver.

## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ##

/Lasse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.