|
|
|
|---|---|
|
Fick ett blått moln bakom bilen idag när jag låg på 3an och drog längs en kul kringlig väg. Efter att ha legat och dragit med 3an i, på ungfär samma varvtal (tänkte ej på vilket, kanske 4000-4500) i ett antal sekunder så ser jag ett stort moln i backspegeln. Är detta ett tecken på att nånting är på väg att hända? Oljan är bytt och filtret är nytt, stiften har jag inte kikat på. | |
|
Låter som att ditt topplock står inför renovering. Ventiltätningarna är slitena och släpper igenom olja skulle jag tippa på. Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
usch, fler förslag som är av snällare karaktär? ;) Vilka andra bieffekter är varnande tecken för detta? |
|
| "varnande tecken för topprenovering", ska det stå. | |
|
Knappast av snällare karaktär men det skulle kunna vara slitna kolvringar oxå. Men jag tror mer på ventilerna. Läckande ventiler = lägre effekt, ev instabil tomgång, motorn drar olja. Lycka till! |
|
|
Blårök ´r us. Tillsammas med gamla fordar etc, är ju M30-motorn en klassisk blårökare... Det finns en "huvudet i sanden"- lösning som mildrar symptomen. Ventiltätningarna,(packboxen som sitter runt ventilskaftet), brukar hårdna och spricka, vilket starkt bidrar till rökfenomenet. Nya tätningar i bättre material kostar inte många kronor. Att byta tätningar utan att lyfta toppen är BESVÄRLIGT! men fullt möjligt. Man får trycksätta cylindern så inte ventilen faller ner under arbetet,(Biltema t.ex. säljer en tryckluftsadapter med tändstiftsgänga för ändamålet). Sedan är det "bara" att skjuta undan vipparmen längs sin axel, komprimera ventilfjädern med lämpligt verktyg, plocka ur knastrena och fjäderbrickan. Voila! Tätningen, (eller resterna av den), är fullt åtkomlig! Om jag ska vara ärlig så är det ett riktigt skitjobb att byta tätningar på detta sätt och man kan lätt tappa ner knaster etc. i toppen, men har man en tunn plånbok och vill skjuta topprenoveringen på framtiden så funkar det. |
|
|
Vill påpeka att den bara blåryker vid högt ihållande varvtal. Men det kanske är ett tecken på att nånting sånt är på väg att hända/har hänt. Bilen går oerhört fint på tomgång och startar hyfsat enkelt. |
|
|
Kolla hur stiften ser ut! Är de oljiga och eller väldigt sotiga har du förmodligen ett oljeläckage någonstans. Hur högt upp på oljestickan är oljevolymen? Är det för mycket olja kommer överskottet att förbrännas i motorn. Mvh |
|
|
Oljan ligger på mitten i det rekommenderade fältet, senaste mätningen gjordes dock när bilen var varm. Aj aj kapten! Kollar stiften! ;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.