AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.926

Sotklumpar i oljan?

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Är det normalt med kraftiga utfällningar på oljestickan på en 318 från 2002 med över 20.000 mil bakom sig?

Dels var det vitt klet på stickan som jag skulle gissa kommer från kondens. Bilen hade vid tillfället stått still i två veckor.

Oljestickan var ganska kraftigt rostangripen vilket jag har hört inte är helt ovanligt på E46.

Nu till det som skrämmer mig: Längst ner på sticka fanns det kraftiga "klumpar" av sot, flera millimeter i diameter. Åtminstone tror jag att det var sot. Det skulle även kunna vara utfällningar av rost. Vad är detta?

Kan det vara ventiltätningarna som är dåliga? Vevhusventilationen? En 2-liters 4:a bör väl klara mer än 20.000 mil utan att slitas nämnvärt? Jag har kört mina sexor 30.000 mil utan minsta bekymmer.

Kan även klumparna bero på fukt?

Det fanns inga avlagringar överhuvudtaget på oljepåfyllningslocket.
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Har du någon dokumentation hur den är servad? Hur är det med oljebytena?

När jag köpte min gamla 535:a E34 så blev man kallsvettig när man tittade på stickan!! Oljan låg visserligen OK på stickan men var totalt svart och det fanns precis som på din bil svarta "klumpar" gegga nertill på stickan. Den slutsatsen jag drog, rätt eller fel, var att oljan varit i motorn lääääääänge. Sagt och gjort, ny olja inhandlades på OK:s lokala depå. Motorn kördes 50 mil - oljan var redan svart!!!! Ut med skiten och i med ny olja - bilen gick nu 100 mil - oljan svart. Samma procedur igen och sedan var det bra. Sedan dess går den på SLX utan några som helst problem. Personligen anser jag att det här med låååånga serviceintervall är "garbage" - har alltid bytt oftare än specat i min E34 och gör även detta i den nyare E39:an.
Naturligtvis kan din bil vara drabbad av något annat, men varför inte prova den hemmagjorda "flush-metoden först"?

mvh

MW-Guru
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Tack för svar MW-Guru!

Bilen skall om jag förstår saken rätt (inte min bil) in på Inspektion 1 alldeles snart och oljenivån var alldeles för låg (under stickan). Märkligt att man inte kollar oljan oftare än så.

Hade du också hårda sotklumpar på stickan eller var det bara gegga?
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Det var så lite,
dom var inte speciellt hårda, när man drog av stickan med fingrarna kändes det mer som halvhård gegga. Ett tips till din bekanting, om motorn tar en del olja och man låter den sjunka så ökar risken för ovanstående problem. Rent teoretiskt är det ju som så att motorn hela tiden producerar/lämnar ifrån sig en mängd av olika föroreningar när den går. Dessa skall kunna hållas i schack av de detergentadditiv ("tvättmedel") som finns i oljan. När oljan blir mättad av skit (och det blir den fortare vid mindre mängd olja eftersom mängden detergentadditiv minkskar) så kan oljan ej längre hålla kvar dessa utan de utfälls som beläggningar i motorn och dessa kan naturligtvis även lossna.
Så min rekomendation till alla som har motorer som drar olja (tydligen vanligt på nyare bilar) är att toppa upp med ny olja när man ser att det sjunker på stickan, detta för att hålla uppe oljevolymen samt mängden additiver. På bilar med longlife olja kan det heller inte vara fel med tätare oljebyten.

mvh

MW-Guru
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Vilka fel på en motor kan öka "nedsotningen" av oljan? Bilen är servad enligt konstens alla regler och det är lite märkligt att det blir såhär illa.

MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Hej igen,

enligt mig (jag är dock ej bilmekaniker utan kemist/fysiker) så behöver det inte vara något fel på motorn. Jmfr min 535:a som efter den inledande "flush-behandlingen" rullat på utan några som helst problem, den är nu uppe i 21000 mil, går på SLX och smutsar ner oljan i normal omfattning (på den byter jag numera ca var 1000 mil och den motorn behöver ej heller någon påfyllning!). Man skall aldrig låta oljan hamna under nedre markeringen som din bekant gjorde, nivån blir då för låg för att oljan skall göra ett bra jobb. Måhända finns det möjliga fel på motorn som kan öka "sotningen", detta kan kanske någon mer motorkunnig person här på forumet svara på....?

mvh

MW-Guru
Jag har haft samma symptom på min bil, den har rullat 6900 mil. Men jag observerade vit klet och rost på stickan redan vid ca 2500 mil (precis före första service). Forskade aldrig vidare i vad det kunde bero på utan drog slutsatsen att det var pga av korta körsträckorna jag kör som orsakade det vita kletet... Det vita kletet har jag inte sett sedan dess, men stickan ser ju rätt äcklig ut fortfarande.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Mickey Mos: Bortsett från rosten och det vita kletet, hade du också hårda klumpar av sot? Eventuellt är det rosten som gör att det ser ut så men det ser mer ut som sot...
Har för mig att det var lite halvhårda klumpar på stickan vid ca 2500 mil, det var år 2004. Jag blev jätteorolig över det vita kletet. Fick en tid hos BMW dagen efter och de gjorde oljeservice. Kollade oljan för ett par veckor sedan före en långtur. Då var det inget vitt klet, och inga klumpar. Stickan ser lite sådär ut fortfarande. Vad jag försöker säga är att jag inte skulle vara så orolig om jag vore du. Verkar vara "normalt" för våra motorer???
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Hmm, jag skulle garanterat prova en Engineflush: Länk

Mvh
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Hej! Har ingen erfarenhet av detta fenomen men personligen så skulle jag tro att det är topplockspackningen som gått och det har kommit in vatten i oljan. Sen det där sotet som du beskriver är väl att oljan har koxat och det beror framförallt av dålig olje service. Se till och bytt olja och kör in nåt reningsmedel så inte nån kanal igensätts. Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.