AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
658

Automatlådestyrning 525TDS

Visa användare
36
Harley-63
530 D Touring -02
Hej Alla!

Vad styr automatlådan på en 525 TDS e34 -94, är det vacuum eller vad kan det vara?
Eller har bränslepumpen nånting att göra med det hela???

Mvh. Lars

"Spännande Män Doftar Diesel"
Visa användare
36
Harley-63
530 D Touring -02
Ja, hej igen!

Jag ska fösöka förklara mer, det som sker är at när jag ligger på hastigheter runt 60 och uppåt och hastigt släpper gaspedalen, så tappar jag motorn (moton går på tomgång, varvräknaren står kvar på senaste varv, det händer inget när jag gasar) problemet kom tillbaka när jag fick ordning på bränslepumpen.

Mvh. Lars

ar
218
arken
525iA -93 (..BK86385)
530dAT -08 (..B987772)
Lådan styrs elektroniskt genom att ta in diverse signaler från bl.a. varvtals-, tryck- och temperaturgivare i lådan samt från motorstyrningen. Jag förstår inte riktigt vad du menar med att du "tappar" motorn, men jag skulle ta och kolla spjällägesgivaren på motorn först (om en sådan finns på diesel).
Visa användare
36
Harley-63
530 D Touring -02
Ja, jag förstår att det är flera faktorer som styr..

När jag "Tappar Motorn" så händer det inget när jag försöker att gasa förrän jag kommit ner i hastighet igen, och man ser det på varvräknaren samt ekonomimätaren, tex. när varvräknaren har gått ner på tomgång igen.

Jag har bytt en massa givare till vacuum osv.

Och nej, det finns ingen spjällägesgivare på diesel, tyvärr..

Tack så mycket ialla fall..

du kanske har glappkontakt från den sk gaspedalen till pumpen?
den saknar som sagt vajer och styrs av elektronik via en potentiometer och du kan ha glapp alt fukt i kontakten som sitter på pumpen.

min bmw 324td hemsida Länk
Visa användare
36
Harley-63
530 D Touring -02
Hej Allihopa!!

Nu har jag fixat Automatlåde problemet, Jag bytte hela ställverket på pumpen, sen gick den perfekt, den har nog aldrig gått så fint i lådan...

Ganska otroligt egentligen, pumpen var renoverad för ca:2år sen, och sen in igen på efterjustering, men inte någon förbättring :/)
Bytt ägare flera ggr. pga. detta....

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.