AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.179

Belutsångest angående bilval...

Vilken kärra ska man satsa på?? E46 330Ci/Touring, E38 740, E30 M3+en billig bruksbil, Golf V6 4Motion eller Mini Cooper S. Just nu lutar det åt Cooper S...
Men som sagt, fan vet...
32
645
328CIA
330 iAT //M -02
E38 740, E30 M3+en billig bruksbil. Z3 M Coupé istället för Copper S.

Daniel

Länk
Haha! Var väl ungefär det svaret jag väntade mig...
32
645
328CIA
330 iAT //M -02
330 Motorn hade jag valt bort pga HÖG Bensin och olje förbrukning. Golf tycker jag känns som en bra men "tråkig" bil. Cooper S är väl de mest intressanta valet om man skall byta märke. Bmw bilar är ju i allmänhet roliga bilar att köra.

Men tror att du kommer få liknade svar på ett BMW forum.
La upp en liknade fråga: Länk

Kolla där om du får nån ide´.

Daniel

Länk
Ja, jag kör ju runt i 3-literssexan nu, och visst drar den soppa... Och jag som kör lite långkörning...
Visst Golfen är ju inte lika spänstig och drar säkert lika mycket soppa, dock gillar jag utseendet med en uppsättning BBS. Och 4-hjulsdriften är ett stort plus.
Men det lutar som sagt åt en Cooper S med lite vässad motor och chassie. Risken är väl att man tröttnar fort på den. Men det finns nästan ingen BMW i prisklassen 150K som tilltalar mig, förutom E39...
Gällande oljeförbrukningen på 330 samt 530 motorn är lite överdriven.
Bilarna i sig ska inte dra mer olja än normalt allså inom acceptabel nivå ca 1 liter 1000-1500 mil.

klart att 330 samt 530 verkar dra lite mer än 328 och tex 325. Men det har nog med inkörningen och val av olja sen tidigare. Har en vän som har en 330i som drar ca 1 liter på 350mil som är väldigt mkt. Men Bmw har en gräns vid 1 liter / 100 mil. Därför avstår de ansvaret och gör gällande regler.
Idag har jag en 330 som ja inte drar nån olja alls. kört 1000 mil utan att det saknas något märkvärt ?

BMW FOR LIFE
ska du inte bestämma dig vilken typ av bil du skall ha? lite skillnad på en 740 och en mini cooper....
jag förespråkar dock 740 :)
Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Hmmmm, Cooper är ju en leksak, inte en bruksbil eller familjebil. Golfen tycker jag är jättefin men tycker dessa "småbilar" lider av en sak som stör mig, högt cupé och motorljud! Men kan man leva med detta så okej...

Jag skulle rekomendera en Audi A3 med några år på nacken, bättre kvalitet än golfen, jättebra rostskydd och snygg bil. Dock är kamremsbyte vid 12,000mil dyrt, ca 8-9000kr på audi.

Cooper verkar jättekul, bra bottensug om man skaffar en med klös, finns inget stopp när du gasar på...englit biltokig kompis som provkört (bmw ägare) Men är det kul bil att ha på vintern? liten o immig...hmmm...

Nja, har du råd med bmw så är det ju enkelt,
sen A3, sen golf, sist cooper. Måste jag byta bort bmw så blir det audi, inget annat.

tycker jag....

Nattugglan

Högt ljud är det ofta i BMW med eftersom väldigt många sätter på sportavgassystem på dom.

Varför skulle en Cooper Svara extra "immig" på vintern?
Vad är det som säger att en liten bil är dålig på vintern?
Om en bil skall vara bra på vintern beror väl mer på däckval och hur man kör.
Dina argument mot Cooper håller inte riktigt.

be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
JAg valde mellan 3 serie e46 och Mini Cooper S det blev en Mini S.
Kollade även en massa andra mer eller mindre suspekta bilar som Type R
RC, Audi.
Cooper S med kompressorn (inte nya) har en trevlig attityd med härligt vinande när man gasar på ligger lika bra i kurvorna som min förra bil 328 med m -chassi.
Det som talar för är också utr man får allt man kan önska sig i en lite roligare/mindre bil
skinn, DSC alla elprylar som kan tänkas just att Bmw skickar över en del teknik gör det lite säkrare för en som gillar BMW.
Min är original just nu och det saknas lite på låga varv annars en trevlig motor.
Har även varit på IKEA.....det gick bra det med bara att fälla baksätet så får man plats.
Coopern är även mycket rymlig fram vilket man inte kan tro...

Mpower
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Jocke jag ser att du bor på Öland /borgholm får du syn på en silver cooper S där på helgerna så är det förmodlingen min har sommar hus i närheten med familjen.
+för cooper långa service intervaller som Bmw
+billigare i försäkring än Bmw
+drar lite mindre soppa
+nästan alla är mer eller mindre max utr
+andrahansvärdet är störande högt iaf när man ska köpa...
+när man handlar så flyger inte ICA kassarna runt i bagaget,(plats för 3 fulla kassar med uppfällt ryggstöd) :-)
- mot tex en 330
-det är ingen rak 6 på 3 liter
-Man är ju hemma i en BMW interiört m.m
-ingen bakhjulsdrift

Nattugglan:"liten och immig" Den är ju inte liten för 2 personer och har riktigt rymlig fram jag är 185 lång och har minst 10 cm till godo...Immig kan jag inte tänka mig med klimat anläggning.

Mpower
Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Spider,

BMW är mer isolerade än vanliga småbilen, sen att folk trimmar det är ju en helt annan sak, klart det låter med sportfilter! 1:a jag noterade när jag provkörde min bmw var hur tyst den var i cupén. Jag har kört ganska många bilar.

När jag skriver att bilen immar så menar jag lite lättsamt att småbilar immar snabbare igen, det var med glimten i ögat o inte blodigt allvar, men med min erfarenhet så stämmer det i alla fall, andas du i en bil en fuktig sommarmorgon så immar en liten bil igen snabbare än en större. Sitter man 4 pers i en bil så immar det igen direkt! Du har oftast bättre klös o fläktanläggningen i en större bil också, visserligen större utrymme att fylla med luft. Kanske inte imman är det primära ;.)

Generellt så är en liten bil på vintern läskigare att köra, släpper lättare, sämre väghållning helt enkelt. Fysikens lagar som gäller här. Men är man lätt på ratten och gaspedalen så kan man nog även få en liten cooper till jobbet utan piruetter :-D Däckval....nja.... hoppas folk har lagliga vinterdäck på vintern.

Hur men än vrider o vänder på det så handlar det i slutändan om känslan, vilken bil har man mer förkärlek till än den andra.... Jag ska köpa en canon systemkamera....trots att den är lite sämre och dyrare än Pentax :-D

Betan, Han har bra inputs eftersom han äger en cooper, bra!
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Varför vill man åka till jobbet UTAN piruetter på vintern? Hahaha... då kan man ju lika gärna ta tåget!
För 150k får man en extremt fräsch 750i E38 av de sista årsmodellerna, med "all" utrustning. Valet är i mitt tycke mycket enkelt, om man nu bara skall ha en bil.

Ett alternativ kan ju vara att köpa en M3 E30 OCH en 728i E38 i bruksskick, vilket ryms om du tänjer lite på budgeten. Det hade nog blivit mitt förstahandsval.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Tja... Det som talar emot Mini Cooper S för min del är väl komforten som jag har i E39:an just nu. Sen att det skulle vara en dålig vinterbil köper jag inte, bra dubbissar, DSC samt framhjulsdrift är inga problem. Liten bil? Visst, men jag och min sambo ska nog få plats utan bekymmer, till och med katt-kräket går nog in.
Har 300 meter till jobbet så någon "pendlarbil" är jag inte ute efter.

Nackdelen med Cooper S (tror jag) är att jag kanske kommer tröttna på buller och stötighet. Samt den extremt überdesignade interdningen.
Visst Kalle, finns få bilar jag gillar mer än E38 men med mina oftast korta körningar är det nog inget alternativ...

En Golf V6 4Motion skulle jag välja före en A3:a alla dagar i veckan, betydligt snyggare bil helt enkelt. Samt att V6:an går riktigt fint...

Ett alternativ är också att behålla 530:n och köpa en 318is med lite godis.
Har dock gott om tid att fundera...

MVH Jocke.
Betan: Har sett ovanligt många Cooper S i Borgholm i sommar, kan dock inte minnas att jag sett en grå. Grå är annars en grym färg på Mini. Borgholm är ju annars ganska tätt på fina BMW, bla Z8, Nya M5 Touring m.m.

Skriv gärna lite mer om hur du upplever din Cooper S, kan vara bra att få lite mer kött på benen.

MVH Jocke.
Nattugglan
Fysikens lagar säger också att en framhjulsdriven bil är säkrare på vintern än en bakhjulsdriven.

be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Jocke:Har också sett ett gäng Coopers men allra mest Z3 or min far är delägare i en sådan och självklart glider man en runda med den och förvånas av alla blink och hejande man får göra!
Den Silvirga Z8 har jag sett ett par ggr också en riktig glidar bil :-)

jämförelse med min förra 328 och andra Bmw med M-chassi så ligger mini S snäppet stötigare men inte irriterande för mig iaf...självklart subjektivt men jag gillar hårda bilar...Bullrighet har jag inte tänkt på riktigt men vilka däck som sitter på spelar väll in en del.
En option som jag saknar är multiratt lite krångligt att byta låt utan rekomenderas starkt.
färddatorn har man i synfältet och knappen sitter på blinkersspaken tummen upp för det ,märks att en TYSK ingenjör har tänkt till...
Vissa grejjer är ovant i början som tex hastighetsmätare i mitten och klocka i taket men det är gjutet efter 1 månad nu.
Ägarunderlag i Auto motor sport var att 100% skulle göra om köpet i efterhand det säger ju en del...

Största fienden är små elfel som på många bilar men det går ju inte obemärkt förbi innan man slår till direkt.
På öland är det mest små vägar och den ligger grymt fint på små vägarna mot löt och på Östra sidan.
Mitt råd är köp!

Mpower
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.