|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 520i touring från oktober 2002, bilen är servad enligt bok sedan sin födelse och har dags datum gått 16000mil. Det senaste halvåret har oljeförbrukningen gått spikrakt uppåt, numera fyller jag på en skvätt (drygt 0.5L) var 150:e mil ungefär...Oljan är samma LL Castrol-olja som BMW Segeltorp har stoppat i motorn vid service. Vad kan det tänkas bero på? Är det vad man skulle kunna kalla "normal" förbrukning? | |
Vantage |
Har läst flertalet trådar på forumet där man säger att 1lit/100mil är acceptabelt tom. Men bara för att tillverkarna "skyddar" sej bakom denna slitna förklaring hjälper inte din motor nämvärt. 1lit/mellan servicarna är mera "normalt" anser då jag personligen oavsett bilmärke. Att en del säger att deras bil inte drar en droppe är befängt även detta. Troligtvis så späder bensinen/Dieseln ut oljan och den blir allt tunnare och sämre trots att nivån är förhållandevis konstant. Att vissa bilar drar så mycket som din verkar göra kan inte förklaras på annat sätt än fastbrända kolvringar ex. Skarpringarna ( de som drar ned oljan från cylinderväggarna ) kanske fastnat av sot etc. Kolla om din bil tenderar att ryka när du accelererar hårt eller gasar / varvar den stillaståendes ? Be någon åka bakom dej när du gasar på lite för att se/känna oljerök/lukt etc. Du kanske kör mycket stadskörning med din bil ?? Om så så ge den en ordentlig långkörning med ny fräsch olja i tråget ( 40-50 mil ) så kanske det blir bättre ??. Min 325:a drog avsevärt när jag köpte den för 3 år sedan. Ca 2-3 liter på 1000 mil. Bytte olja direkt när jag köpte den. Eftersom jag kör enbart till mitt arbete ( 3,5 mil enkel resa ) så dröjde det ett tag innan oljekonsumtionen trappades av. Efter ett 3:e byte av olja ( 3000 mil efter inköpet ) så hade det stabiliserats. Körde förhållandevis lugnt med bilen de första 1000 milen, men efter det 2:a bytet så ökade jag tempot lite mera och luftade 325:ans lungor lite mer ;-)) Numer drar den ca 1lit /1500 mil max. Helt ok enl mitt tycke. Om din bil inte rullar stadskörning hela tiden och du kör regelbundet längre sträckor etc så tycker jag du skall stå på dej ang detta och inte acceptera att den slukar denna mängd med olja du skriver..... Lycka Till och skriv några fler rader på hur det fortlöper. Vantage |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.