AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.178

Bruksbil - Max 100k.

Sida 1 av 2
Vad skall man skaffa för bruksbil?

- Max 100 loppor
- Gärna roadster liknande - inte allt för stor
- Gärna låg skatt ...
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Hmmm "roadsterliknande". Alltså en liten cab?

Då skulle jag automatiskt föreslå Mazda MX-5 (="miata"), om du vill ha nåt som är beprövat och skojigt utan att vara dyrt. Låg skatt säger du - skatten på en bil beror ju bara på bilens vikt, så där kvittar det ju vad du väljer.

Om du däremot tänker in försäkringskostnaden också, så skulle jag fortfarande stå fast vid en Miata, som är betydligt billigare att försäkra och äga än BMWs roadsters.
Z3 1,9 ?? man ska nog hellre satsa på en 2,8 då de är bra mkr roligare att köra samt bredade skärmar bak..

BMW FOR LIFE
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Fast, med maxpris på 100000 blir det svårt att hitta en 2,8... och då skulle jag faktiskt välja en fin Miata istället. Z3 1,9 känns.... meningslös :)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Länk

Kan du bara spara "lite till" så finns det ju 2,8:or för strax över "hundringen" :)

Mvh Janne.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Har man inte råd med +-10k på vad man hade tänkt sig ska man nog avvakta ett tag till. Tänker ma sig att ge 100k och hittar vad man verkligen vill ha för 110k men inte har råd har man inte råd att äga 100k bilen efter köp heller.
Jag är själv stolt ägare till en Mazda Mx5 1,9 -03. Nu har jag inte den som bruksbil men den skulle fungera som burksis förutsatt att man inte planerar att storhandla eller åka till Ikea allför ofta...

Fördelar med Miatan är att körglädjen per krona är riktigt hög, underbart chassi, låg vikt och varvvillig motor. Kvalitetskänslan invändigt tycker jag är relativt hög, helt klart jämförbar med Z3 (iaf före faceliften), även om vissa plastdetaljer är typiskt japanska (läs svart hårdplast).

Nackdelar, ur en bruksbilssynpunkt, är att bagageutrummet är litet. Ljudisoleringen är obefintlig och tillsammans med den höga utväxligen så är motorvägskörningen en bullrig upplevelse.

Jag kan starkt förespråka Miatan, speciellt med en begränsad budget. Jag måste erkänna att jag sneglade både åt Z3 och SLK men det som talade för Miatan var att den är bra mycket billigare (vid jämförbar årsmodell) samt att ägandekostnaderna verkar vara lägre än både BMW och SLK.

Dock saknas ju något, en längsmonterad sexa under huven... ;-)

// Erik
Miatan är en kul liten bil som går att få till mycket rimlig penning, men jag har som man svårt att se mig själv i en så feminin bil.

Satsa på en fin E36 cab i originalskick, dvs. ej pizzaracer-konverterad som 99,5% av E36orna är.

MVH,
Victor
Vorsprung Durch Überlegenheit
Tack för alla svaren..
Jag har börjat tänka om.. Sorry! Trots alla bra svaren..
Så tror jag att vi behöver 4 sittplatser..
Då kanske man måste stryka Roadster stuket..
Vad föreslås för bil då?
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Hmm. Så hur låter önskelistan? Nu finns det ju plötsligt MASSOR av bilar att välja på... Lista vad du skulle vilja att bilen klarar av!
Ac
383
Acous
e21 318i -82
e38, e39, e46
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Bmw e36 har blivit nämda som en av bmw:s bästa nånsin, så en sådan cab våre inte helt fel, stora utrymmen jämfört med miatan.
Är ingen expert men förmodligen är 318 förnuftigast och 328 roligast...
4 platser, windstopper och hardtop på vintern finns i alla fall.
m3 finns också men då räcker 100k till försäkring ungefär :)
Förlåt för att man krånglar...

Önskelistan låter...

- Max 100 000.. (ev lite mer då)
- Kul och billig att köra
- Skall inte gå sönder :)) - Jag meckar INTE.. Kan inte..
- Skall ha plats för 4 personer
- Gärna coupe..
- Liten så den går att parkera i Stockholm...

Vad föreslås?
mini cooper ???

BMW FOR LIFE
Ja med den specifikationen låter det som om du skall ha en Mini

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Punkt 3 på din lista gör den tyvärr totalt omöjlig att uppfylla, ingen bil som någonsin tillverkats har den egenskapen.

Punkt 2 är också svår, beroende förstås på vad man menar med "kul att köra".

Sen blir det också svårt med de tre sista punkterna i kombination. Liten coupe, med plats för 4 personer???

Nu låter det som att jag sågar dig, men det gör jag inte alls. Jag försöker bara, på mitt ifrågasättande vis, hjälpa dig att renodla din kravlista lite!! Tänk igenom ett varv till vad som är absolut viktigast... och vad menar du med "kul"? Betyder det snygg look, spänstigt chassi, eller kvick motor (eller nåt helt annat)?

Det är oftast lättare att resonera sig fram till sånt här än att bara kasta ur sig förslag som inte alls är vad du letar efter. Ser fram emot att "prata" mer med dej! :)
Tusen tack för alla hjälpsamma svar!!

Mini Cooper - Den är så ful.. Fula instrument..
- Skippa punkt 3 då :)
- Kul att köra - är roligare än 10 år gammal golf med rostskador
- Viktigt är Snygg Look..

Så jag har tittat en del o det verkar som
3-serien (320?) etc - är det något att ha?
Dock är de lite över budget..
När gjordes faceliften på dessa?
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Okej. Nu börjar det likna nåt! Det verkar som om du egentligen främst värdesätter utseendet, att döma av motivationen till Mini-sågningen med mera! Det mesta är ju roligare att köra än en Golf, menar jag - om det inte är nån av värstinggolfarna vi talar om.

3-serien e46 kvalar tyvärr inte in i sammanhanget, eftersom du skriver "billig att äga". Dessa bilar har grymma framvagnsproblem som kostar en hel del flis att hålla efter (nu kommer jag att få på käften för detta påstående, men jag talar av erfarenhet. min pappa köpte en fabriksny som han sålde efter 9000 mil och 3 år, och då hade han REDAN behövt gå över och byta de flesta leder i framvagnen).

Satsa på en lite enklare 5-serie istället! De står ofta lägre i pris än 3-serien för en bil med likvärdig motor och utrustning. Fast de är ju inte "små" förstås!

Funderat på en Saab 9-3 SportSedan?

En lite äldre Lexus IS200 skulle också kunna vara ett alternativ!
Nu pratar vi om vettiga råd..
Problemet är att 5 serien är för stor för mig pga parkering etc...
Men en 3 serie ... Om någon hittar..
Hawar
Länk
Jag har suttit i en Mini Cooper. Att få in fyra i den är en bedrift, speciellt under långa resor...

Skillnaden i storlek mellan fem och treserien i cm räknat är inte speciellt stor. Ska det märkas en skillnad behövs nog en markant mindre bil och då behövs nog göra avkall på kravet om 4st personer i bilen om du inte kan tänka dig ett "höghus" ala Hyundai Atos el dyl.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.