|
|
|
|---|---|
|
upptäckte idag nånnting väldigt oroväckande med min s38b36 drog runt motorn för hand för att se att den inte tog i de nya tändstiften (kan aldrig vara nog försiktig ;) ) efter varannat varv så hördes ett pysande ljud (sitter inget grenrör på) precis som att avgasventilerna läcker. det som stärker det hela är att han jag köpte motorn av sa att han inte fick den att gå på alla cylindrar då han testade den. ( i ett motorstativ) men han gissade på att det var fördelaren som var dålig eftersom den hade gått fint i bilen innan den vart krockad. och ja fördelaren va inte fin. enklast är ju att göra ett kompprov. går det att göra genom att handvrida eller är det bäst att göra med startmotorn? det jag undrar är väl hur det kan komma sig att det läcker från en cylinder? om det nu gör det dvs. vad kan den har blivit utsatt för? motorn ska ha gått 17k mil och toppen aldrig avtagen. alltid varmkörd innan belastning enligt försäljaren. är inte så jättehemma på ämnet då jag är en självlärd hemmameckare. | |
| Ventilspel kan ju vara steg 1 att kolla, har du för dåligt spel kan ju en ventil ha bränts o då får du ju oren gång typ går på 5 o.s.v | |
|
Teoretiskt sett kan det också vara "skräp" som ramlat in i motorn och lagt sig mellan ventil och ventilsäte! Speciellt på en motor som stått länge och ev. som i ditt fall inte haft grenrören påsatta! I ditt fall är det nog inte så eftersom tidigare ägare också haft problem! I värsta fall försvinner inte sådant "skräp" förrän du kört med motorn! I bästa fall försvinner skräpet om du kör runt motorn med startmotorn ett tag. Kompressionsprov kan du inte ta genom att veva runt motorn för hand! Du måste köra den på startmotorn med ett bra batteri och öppet spjäll. Dels för att du inte orkar dra runt motorn för hand i den fart som behövs och dels för att det skall bli så lika förutsättningar som möjligt mellan olika komp.prov. Det är inte heller ovanligt att komp.trycket blir olika om man tar det på en kall motor som stått länge och en varmkörd motor. Per L |
|
Paap Reeder |
... när du har allt så tillgängligt som i bänk så är det bästa nog ett leak-down-test ... då får du allt sv på vitt. OBS dock Per L ang skräp. Mycket lätt att det hamnar sotflagor o s v .... dock kanske inte på mer än en eller två ventiler. MVH /// Paap R |
|
Paap: Håller med dig om skräp-sot etc. "..efter varannat varv så hördes ett pysande ljud,," tyder ju också på att det är bara en avgasventil som är ordentligt otät. På två varv har ju alla cylindrar genomgått kompressionsfasen. Själv har jag aldrig gjort ett leak down-test Kanske framförallt för att jag inte har fixat utrustningen. Jag har hittat några hemsidor som beskriver utrustningen och förfaringssättet men skulle gärna vilja veta vilken/vilka beskrivningar ni använder när ni gör ett sådant test och framförallt hur ni utvärderar konditionen (bra-halvdåligt-dåligt) på ventiler och kolvar/kolvringar! Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.