|
|
|
|---|---|
|
Min 325 -93 har funkat hur bra som helst sen jag köpte den för ca ett år sen. Men nu i veckan när jag var ute och for ville den helt plötsligt utan förvarning jävlas. Jag skulle starta, startmotorn snurrade men motorn gick aldrig igång. Testade starta ett par ggr, tillslut gick den igång motvilligt. Efter det har den funkat som innan, d.v.s. startar hur lätt som helst. (går 1-1½sek sen hoppar den igång) Men idag var den på jävulskapshumör igen, samma sak hände som i början av veckan, startmotorn går men inte motorn. Och nu vill den inte alls, gnuggat en hel del men helt utan resultat. Får inte ens nån "halvtändning", helt död. Skruvade ur alla tändstift, alla såg bra ut. Kollade alla säkringar & relän, allt bra där också. Till sist felsökte jag bränslepumpen med en multimeter, finns spänning bak när man vrider på tändningen men den låter ingenting. Klickar till en gång om man lägger örat brevid när nån annan vrider på tändningen, men sen låter det inget mer. Har tänkt byta pumpen i början på veckan. Är jag på rätt spår, eller är det nått helt annat som är boven i dramat? Kan säga att jag varken kollat gnista på stiften eller om det finns bensinflöde vid fuel-rail'en, orkade inte det idag. Är det nått jag bör kolla innan jag investerar i en ny pump eller tyder mina symptom på att det kan vara pumpen? | |
| soppa pumpen eller relät till soppapumpen.du är på rätt väg.lycka till... | |
|
alltid värt att felsöka lite ordentligare innan man gör några dyrare investeringar, vet inte hur många gånger man bytt grejjer som funkar bara för att man inte orkat felsöka ordentligt. men det är förmodligen pumpreläet eller pumpen själv som jävlas, börja med att kolla om du har ström fram till pumpen när du slår på tändningen, då vet du juh om det är reläet eller pumpen som är trasig (eller nån av dom överhuvudtaget för den delen, kan juh vara nåt annat, hallgivare typ.) man ska inte laga sånt som inte är trasigt (förutom vattenpumpar tex ;) ) lycka till. /mvh jocke |
|
|
"alltid värt att felsöka lite ordentligare innan man gör några dyrare investeringar, vet inte hur många gånger man bytt grejjer som funkar bara för att man inte orkat felsöka ordentligt." Om du läser lite noggrannare i mitt inlägg ser du: "Till sist felsökte jag bränslepumpen med en multimeter, finns spänning bak när man vrider på tändningen men den låter ingenting." Vet inte hur många gånger man skrivit saker som folk inte läser. :P Har spänning bak, så säkring och relä kan strykas för längesen. |
|
|
Vill man vara dryg (inte för att jag NÅGONSIN skulle vara det) så kan man fråga vad frågan är. Om du har spänning till pumpen och denna inte går så är det väl inte så mycket att fundera på. =) Köp en bättre begagnad, nytt är dyrt som satan om jag inte minns fel. |
|
| Tror mer på soppa-pumpen. | |
|
Facit såhär långt: Jag kryper till korset och säger att jag tabbade mig rejält, jag råkade av misstag mäta spänningen som är till nivågivaren, och inte bensinpumpen som jag sa. Bensinpumpen hade ej spänning. Efter ett antal timmars huvudkliande och efter att ha haft hem en mekare med felkodsläsare visade det sig att det var DME Relay som var felande. Felkodsläsaren kunde inte ansluta till DME'n, så då vart man fundersam. Fick varken spänning till bensinpumpsrelät eller tändningen att funka ända tills nån kom på idén att knacka på bensinpumpsrelät och allt runtomkring. Och det var när det knackades på DME relät som allt började funka/inte funka/funka/inte funka om vartannat. Det är ganska logiskt egentligen att om DME'n inte får nån spänning, då funkar ju inte motorstyrningen överhuvudtaget. Ska köpa nytt DME relä och nytt bensinpumpsrelä när jag ändå håller på imorrn och se om det löser problemet. Återkommer i frågan... |
|
| Slutsats: Det var DME relät som var boven i dramat, nu funkar bilen helt felfritt igen. :) | |
| vad kostade dme relät?.. och vart köppte du det? | |
|
180:- hos lokala BMW handlaren. Det som är så sjukt är att bensinpumpsrelät nästan ser identiskt ut, det är bara 2 ben som blivit omkastade. Skillnaden är att bensinpumpsrelät kostar hälften av vad DME relät kostar, vilket får en att fundera på om det är så bara för att BMW ska tjäna extra pengar? För produktionsmässigt hade dom kunnat lägga inkommande kablar i reläsockeln likadant för både DME & pumpreläna, och på så vis göra att reläna blir mer "universal". |
|
| mitt dme relä har 1 fot mer än soppa pumps relät.. hmm hmm.. fast min är ju 320.. | |
|
Ja, så var det på mitt gamla pumprelä med, men det nya jag köpte har 5 ben. Det 5e benet i mitten används ej, sitter i en tom sockel. |
|
| okej sjukt.. men dme relät har väll 2 st dioder i sig också? | |
|
Vet inte faktiskt. Men tog isär båda mina gamla relän, och vad jag kunde se av det är båda uppbygda på samma sätt elektriskt. Finns säkert nån förklaring till varför det är en sån prisskillnad på dom, skulle bara vara kul att veta varför. |
|
| Underbart.. Tvekade och funderade på att byta det där relät.. eller lämna in den på verkstad.. va så förbannad att den inte gick.. har bytt.. styrbox. vevaxelgivare. kamaxel givare. olika batterier. å sedan bytte det där dme relät. Underbart. tack för din hjälpsamhet och så att du gjorde så jag provade :) | |
|
Inga problem. :) Visst är det "kul" när man bytt halva bilen och det visar sig vara ett sketet relä som krånglar? Härligt att bilen din funkar igen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.