|
|
|
|---|---|
|
hur är det att köpa en långmilad 530d e39 som gott 21500 varav det senaste 2,5åren rullat 11500mil och dom första 2 åren 10000mil? pumpen är bytt till bränslet och turbon är bytt! vad ska man tänka på vid köp av en sådan bil? MvH Bmw 4-ever Lycklig tvillingfar | |
|
snälla lite råd och tips vill jag gärna ta emot så att man kan tänk på om det är värt att köpa an långmilad bil med bara några får på nacken eller köpa lite äldre 530 typ 00-01 med mindre mil tex 15tmil istället en med 21tmil MvH Bmw 4-ever Lycklig tvillingfar |
|
|
Om du söker på "530d" får du garanterat flera hundra träffar. Har varit uppe minst 10 gånger senaste månaden. Kan du tyska: kolla även bwm-treff.de. Allmänt gäller 530d som en ganska opålitlig bil vad gäller drivlinan, men vridstark och bränslesnål. |
|
|
Jag köper hellre en nyare väskött långmilad än en äldre väskött bil med färre mil. Det är ändå dåligt underhåll och rost som dödar bilar. Pga milen faller priset kraftigt och du får eonomiskt utrymme för de reparationer som ofrånkomligen krävs. Dvs lägre inköpspris, men högre driftkostnader. Naturligtvis måste inköpspriset spegla detta. Då lär du få ett billigare ägande än föregående ägare. Min nuvarande bil är ett undantag från regeln då den både är gammal och har gått 24000 mil, men det var en kompromiss framtvingad av hussköp. Såg just att även du har en äldre 540. :) Mvh Mikael |
|
|
Hallå där. Har själv en 530d -01 som är på väg att slå över till 29.000 mil alldeles snart. Den är hela tiden servad efter serviceboken och (peppar, peppar) inga andra reparationer än slitagedelar såsom avgasrör, bromsar, stötdämpare och krängningshämmarstag är bytta. Hade ett märkligt fel för ett par år sedan då den vägrade starta ibland, tänkte att nu börjar det. Det var kamaxelgivaren som hade pajat. Kostade nån hundring och jag bytte den enkelt själv på parkeringen vid grabbens dagis. Jag skulle hellre köpa en väldokumenterad bil med många mil än en som gått kortare sträcka men saknar dokumentation, om skicket i övrigt är godtagbart villsäga. Lycka till. |
|
|
Kul att bilen går bra! 530d -01 är mycket bättre än -99 eller -00. Så köp en facelift om det går och givetvis är dokumentationen superviktig (ännu viktigare på en diesel än på en bensin, tror jag). lycka till PP |
|
|
har en bmw 530d -99 den har krånglat precis hela tiden är det inte det ena så är det de andra, den har rullat 16300 mil. just nu står den på bmw och ska byta högtryckspumpen, kostar runt 7000 kr enligt bmw plus jobb 2500 kr, Det är viktigt att bilen är regelbundet servad, dåligt servad lika med pump problem. och ska man byta alla pumpar så blir det dyrt i längden. Bmw 530d touring-99 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.