AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.721

Sambon blev blåst!

Hej allihop!! Tjejen for iväg och skulle tanka bilen "DIESEL" . Hon satte in kortet i kortläsaren tryckte in koden osv. När hon lyfte på pistolen för diesel så upptäckte hon att hon hadde använt kortläsaren för BENSIN. Hon gjorde om proceduren i dieselkortläsaren och började tanka. Under tiden kommer de ett gäng och tankar bensin från den första pumpen som min tjej använde kortet i. Resultatet blev att gänget tankade gratis eftersom min tjej "aktiverat" den andra pumpen. Felet upptäcktes när hon kom hem. Hon for tillbaka till macken och berättade vad som hänt. På kamerorna kunde dom varken se reg nr el bilmodell. Sa iaf kärringen på macken som förövrigt var riktigt otrevlig mot min sambo... Vad tror ni???? Är de kört å få nå pengar tillbaka???

Tjorvig historia hoppas att nån förstod iaf

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Är ju bara till att polisanmäla. Huruvida ni får igen några pengar beror väl på lite om polisen kan få fram soppatjuvarna genom bilderna.

Min kärra:
Länk
Är det den vägen man måste gå??? tack för svaret ska lyfta luren nu å ringa?? Även om man inte får några pengar tillbaks så har man ju iaf försökt

Tråkigt att sånt skall behöva hända. Polisanmälan är nog det enda rätta - den som tankade på din sambos bekostnad bör ha inett att bensinbolaget inte slumpar bort bensin gratis och ordnat saken.
Frågan är vad dom skall dömmas för.
Kan ju knappast vara kontokortsbedrägeri.

Kan ju vara så att dom inte ens var medvetna om det, kankse dom stoppade i ett par sedlar i automaten sådana brukar sitta precis bredvid, och tog den lediga pumpen och tanka.

Om man bara ser regnummer på en kamera så blir det nog ganska svårt att sätta dit en individ för detta.

Tror inte ni får ut någonting om det ej syns något på kameran, om inte macken har lite goodwill förståss, men sådant existerar knappast längre.
Det brukar ju vara ganska populärt att gratistanka när det någon gång blir fel på pumpautomatiken...

/Udo Dirkelsniff
Länk
Brottet kallas väl för egenmäkitigt förfarande, men man får nog känna sig blåst på pengarna. Å andra sidan har hon ju närmast blåst sig själv.
Om man stoppar in kortet och startar pumpen och ångrar sig, är det inte bara att lyfta handtaget och sätta dit det igen, pumpen kan ju inte vara aktiverad hur länge som helst.

Om den inte stängs av då så borde det ju bara vara att stoppa in kortet igen, den borde då skriva ett kvitto har man inte förbrukat något så skall det komma ett kvitto på 0kr.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Det är som delorian skriver. Jag har några gånger lyckats "aktivera" fel pump, någon gång har det även visat sig att pumpen jag aktiverat varit trasig. Då kan man "stänga av" genom att trycka in kortet igen utan att tanka. Man får eventuellt ett kvitto på 0 kr.

Om det mot förmodan ändå skulle vara så att nån tankar på ens kort kan man alltid bestrida det hos kortutgivaren. Bör vara extra enkelt om man har ett noll-kvitto att visa upp.

Wilhelm Svenselius
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Som sagt cash is king har jag alltid sagt!!
Då slipper man dessa problemen+alla övriga.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
men det här kan ju jämföras med att låsa upp dörren för tjuven och låta honom/henne gå in och ta för sig. Tror varken bensinbolag eller polis kan hjälpa till. Tyvärr - some people learn the hard way.

Frifart: säger du alltid tre tre tre gånger? ;-)

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
VillaRosa : Det är ju fortfarande ett brott. Om man inte ens får köpa en sak för ett oskäligt lågt pris så tror jag knappast man kan komma undan med att tanka gratis.
DavidT86
Macken fick ju betalt så dom lär inte engagera sig speciellt mycket.
och polisen lär ju ha viktigare saker att göra än att jaga en bensinnota där det ej går att ens går plocka fram en "gärningsman".
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Precis som flera säger, det är lika mycket brott oavsett om bilen är låst eller om man har "bjussat" på bensinen. Precis på samma sätt är det inte mindre brottsligt att gå in i någons hem och plocka grejer bara för att dörren är olåst. Däremot kan ju försäkringsbolaget bli lite kinkiga om man har varit oaktsam.

Om det var ett Visa-kort (tror de övriga stora har liknande policy också) så kan du alltid gå till din bank och begära en chargeback. Chargeback innebär att du får tillbaka dina pengar omgående och det är upp till säljaren (i detta fallet macken) att bevisa att du har köpt bensinen. Detta mycket goda skydd gäller alltid, så risken att förlora pengar på sitt kort är inte särskilt stor. Många här i Sverige tycks inte känna till det, men det är faktiskt så enkelt att göra att de flesta företag som accepterar kortbetalning, framförallt online, budgeterar för chargebackförluster, dvs folk som medvetet handlar och sedan gör chargeback: det är för ofta dyrare och krångligare att bevisa att köpet har skett än att bara låta det bero.

Vissa svenska banker, eller åtminstone banktjänstemän vill inte kännas vid detta, men om så är fallet ska ni bara begära att få det skriftligt från banken (att de nekar återbetalning) och reklamera till Visa Europe.
Hon har ju själv varigt på macken och tankat, och knappat in rätt kod.
Det är en viss skilnad om någon använder ett kort utan leg och kod.

Men hävda chargeback så tror jag att ni får tillbaka pengar då det tar för lång tid att utreda, och dom hellre betalar tillbaka.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.