|
|
|
|---|---|
|
Ja som sagt var ställer man tomgången på m50 kan nån bara förklara på ett ungefär eller visa med en bild så skulle det vara kanon. Tror jag vet men är inte riktigt hundra. // Jimpa | |
|
Går ej att justera på normalt vis.DME sköter det.Sen finns naturligtvis olika halta hem lösningar tex att ersätta tomgånssliden med en slangstump och en slangklamma som stryper flödet o vipps kan man justera tomg. Börja med att kolla det vanliga tjuvluft. Mvh/Micke |
|
|
Har hittat en "tomgångsskruv" för att ställa på "normalt" vis. kan ställa tomgången bra men efter ett litet tags körning så går den tillbaka ner till ca 550rpm. Tänkte mest höra om någon annan har samma teori som ovanstående att den tar tjuvluft nånstans? Och så kan jag ju ställa en annan fråga, från insugsslangen mellan lmm och själva insuget lr vad man ska säga sitter det ju en gummislang och från den går det 2 mindre slangar, vart går dom och måste dom bytas samtidigt om man skulle byta den stora insugsslangen? vart lite långt men hoppas att nån kan ta sej tid och hjälpa mej mvh//Jimpa |
|
|
"Tomgångsskruven" du hittat, är det skruven som ställer in spjällhusets viloläge? Den är inte tänkt att justera tomgången med. Att den går tillbaka ner igen beror på att Motronicsystemet reglerar tomgångsnivån, och justerar med tomgångsmotorn för att kompensera för spjället som du just öppnat. Vad är det du vill åstadkomma för förändring? 600-800 varv är helt normalt, det är där som Motronicsystemet lägger varvtalet... |
|
|
Tack för det svaret enor det är säkert den skruven som jag varit och pillat på. Men nu är det så att min tomgång inte ligger på 600-800 vilket jag vet är normalt min är mer nere på mellan 500-550 |
|
|
Att din tomgång inte ligger rätt, beror inte på att den behöver justeras med en skruvmejsel... Du har ett fel som orsakar detta, alternativt behöver du ställa tillbaka skruven i sitt ursprungsläge och ta av minuspolen från batteriet i låt oss säga 45 minuter, sedan låta bilen kalibrera in sig igen. Det kan vara så enkelt, men troligtvis har du en felkälla som till exempel insugsläckage, eller liknande. //Vad vore vinterkörning utan x?\\ |
|
|
Tack för svaret Appelqvist får bli att kontrollera slangar osv i helgen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.