AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.126

Rekond-firma - öppna eget? :-D

Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Hej! Kanske min tråd inte här hemma här? Men jag chansar.

Har ni bra råd att ge om man skall öppna en rekond-firma?

Om vi bortser nu från att man skall först lära sig att polera bilar, vad behöver man ha och tänka på?

Vilka leverantörer kan man köpa prylar av?
Vad behövs det för verktyg för att göra rent inredningen? t.ex penslar för damm på svåråtkommliga ställen? osv.
Kan man vara enmansföretagare eller måsta man vara fler för att det skall gå runt?

Finns det många privata små rekondfirmor utöver de större kedjorna?

Tack för alla råd o tips!


Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Behöver:
Enkeltrissa (proffsamskinerna kostar från 3500kr och uppåt),
dubbeltrissa (billigare, sett proffs köra på billiga maskiner, 400kr och uppåt).
Massor med polerhättor (gula, rosa till dubbeltrissan och gul o blå till enkeltrissan)

Rubbing
Polish
Vax
"Däckglans"
Fönsterputs
damsugare (för tvätta säten, inredning etc)
(vätskorna brukar finnas i proffsserie för rekondare av många serier. Annars är smartab ett vanlgit medel bland rekondarna)
microdukar (ett gäng)

Någon lyft som kan lyfta bilen ca ½m iaf, så du slipper sabba ryggen efter en månad.
Lokal som du iaf kan ha 2 bilar i (så du han göra två bilar om dagen aif).

När jag polerar en bil så tar det ungeför 5-6h (tvätta, polish, vaxa, damsuga ur etc). Jag tror det är för lång tid om man ska få ekonomi på det, så man måste vara väldigt effektiv och snabb, för att ha en timmkostnad på 350-400kr lär man nog iaf räkna på för att få det att gå runt.

OBS!!! Detta är vad jag tror! Men det finns några som jobbar med detta som förhoppningsvis kan svara bättre på frågorna.
Visa användare
427
Marcus555
X5 xDrive 40d M-sport -14
Audi A3 SB 1,8 TFSI -18
ett tips kan kanske vara att samarbeta med ngn mindre bilfirma som är behov av daglig bilvård och som redan har en kundkrets, men som i dagsläget kanske köper tjänsterna av större firmor...
su
174
super-dan
116i - 06
Utöver det som nämnts tidigare:

Lokal bör vara försedd med oljeavskiljare.
Kemutrustning bör finnas för att kunna tvätta inredning, helst i kombination med någon form av avfuktningsutrustning för att snabbt kunna torka ur inredningen.
Högtryckstvätt av proffskvalitet som bör klara av varmt vatten.
Många rekondfirmor har även lånebilar till sina kunder idag.

Utrustning köps med fördel in hos SGA, Würth, SMARTAB eller liknande leverantörer.

Det bästa ur ekonokisk synpunkt (för din egen del) är nog att du är ensam ägare och anställer en eller flera personer. Alternativet är att man är två som litar på varandra.

Räkna inte med att du blir rik på detta inom de närmsta 5 åren då du hela tiden måste investera i nyare och bättre utrustning.

Tipset är nog att kombinera denna verksamhet med båtrekond, däcksförsäljning, solfilm, buckelborttagning, DITEC (eller liknande), förvaring, samt gärna mindre bilreparationer.

Du behöver inte kunna allt själv, men hitta samarbetspartners som du hyr in när det är dags att buckla ut en bil tex.
Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Oj, mkt bra svar redan, tack! Väntar på flera bra tips! :-D
co
85
cosmossvart
Z3 2.8 Roadster -98 (såld)
Ok några allmäna råd från en som tidigare studerat småföretagande och entreprenörskap...

Det som är allra viktigast är att du skaffar dig vana från branschen.

Börja med att jobba på en firma i branschen som anställd i något år. Under den tiden kommer du att lära dig hantverket och en mängd praktiska knep som kommer att göra dig duktigare och effektivare på ditt jobb. Dessutom kommer du få en bättre förståelse för branschen, vilka kostnader för lokaler, maskiner och förbrukningsmaterial som är rimligt att räkna med, hur många bilar du hinner med per dag i snitt samt vilken beläggning som du kan räkna med över året. Dessutom kommer du att hinna jobba upp relationer med andra företagare i branschen som du kan behöva hyra in när du öppnar eget samt till kunder som kan ge dig jobb i framtiden.

När du har den erfarenheten kommer du att veta vilken utrustning du behöver, ungefär vilka kostnader och intäkter du kan räkna med och du kan prissätta dina tjänster lättare. Dessutom får du en chans att känna efter hur du trivs med rekondarjobbet i längden.

Minimera sedan dina fasta kostnader när du väl startar eget. Hyr maskiner istället för att köpa osv. När du sedan har kommit igång ordentligt och ser att kunderna strömmar till som planerat kan du investera tyngre. Var försiktig med att anställa tills du vet att det lönar sig, hyr hellre in personal på timbasis när det behövs.

Självklarheter kanske, men vanligt att man missar när man är ivrig på att komma igång.
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Kloka råd från cosmos.

Skaffa dig som sagt erfarenhet först... det räcker inte med att "lära sig" polera bilar, du behöver lägga en massa erfarenhet bakom dig först då du inte kommer att ha råd med att göra misstag de första året/åren.


1.lär dig polera, gå en kurs.
2.sök jobb och bygg upp ditt kunnande och rutin.
3.starta eget med en god research i ryggen.
4.gör ett bättre jobb än alla andra!!* (nu tävlar du med många proffs)

* "gör ett bättre jobb än alla andra"= punkt 2.

Personligen så har jag ett förflutet som lackerare vilket gett mycket bra material kännedom när det gäller lacker och val av verktyg inför en polering.
Jag har jobbat med recond i 11år och jag lär mig fortfarande nya saker hela tiden, och trotts min erfarenhet så är det ofta rejäla utmaningar man ställs inför, som tär både på kraft/psyke/tålamod.... men ack vilken tillfredställelse när det ändå är klart.


Mvh lycka till
Skalman
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Som egen företagare kan jag bara instämma i de två senaste råden. Plus de tre viktigaste sakerna som gäller i allt företagande:

1. Sälj mer
2. Sälj mer
3. Sälj mer

Dvs. glöm att du är i bilrekonditioneringsbranschen. Du är i säljbranschen och är dessutom duktig på att göra bilar fina. Men det är en tuff bransch, konkurrensen är hård och jag tror inte att det är brist på rekondfirmor.

Lycka till!


Jag är direktör, så det ligger en del i det jag säger
Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Fantastiskt så bra info ni besitter!

Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Kunder... Känns som det finns 14 rekondfirmor på dussinet i städerna och det går inte bra för alla.
BM
75
BMW_Troll
318i -85 (E30)
320i -92 (E36)
318i -90 (E30)
520i -97 (E34)
Bredda ditt utbud med, det är större chans att lyckas om du kan göra lite allt möjligt. På rekond-firman jag jobbade på kunde man få en handtvätt, polering, vaxning, invändig städning, hel-rekond, däckbyte, toning av rutor, rostlagning (av en man hyrde in över dagen) glasförsegling osv. Om man har en lång prislista så ser det proffsigare ut ju än bara 3 olika grejer =).

Sen så måste man låta proffsig, det kan vara skillnaden mellan ett -Jag får återkomma. och ett - Har du tid nu i veckan.

Det är väl vad jag kan tipsa om.
Ganska stort jobb att öppna egen rekondfirma, man ska bli lite "känd som duktig" för att få många kunder så det lönar sig, och öppna en där det inte redan finns en "känd" =)

mvh, Figgeh~
Du har ju två alternativ om du vill tjäna pengar på det du gör, och inte priskriga som dem flesta gör.
Vara bäst, eller hitta en bilfirma att jobba åt, dvs kvalitet eller kvantitet.

Där jag jobbar vänder vi oss bara till privata kunder, samt speciella försäkringsbolagsuppdrag.

Och ett tipps är att du blir inte bäst om du ska pyssla med allt.
Det mesta inom bilvårdsbranschen är hantverk som man kan lägga en livstid på att lära sig.
Du blir inte bäst på att polera, plocka bucklor, lacka, renovera interiör etc om du ska pyssla med allt samtidigt.

Men om du har kunskapen så tycker jag du ska börja med att kolla runt, ev med din egen bil som referens hos olika bilfirmor så har du nog jobb så du klarar dig.

Skicka ett pm om du vill har tipps o råd.

Här e bilder på bilarna vi gjorde klart innan jag gick på semester, tidsmässigt per utsida 15+.

Länk
Länk
Länk

MVH/ Nicklas
hmm, ingen ny tråd direkt:)

Starta inte eget, tror ni förlorar på det i längden!

mvh, Figgeh~
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En del blir väldigt duktiga efter att ha gått en kurs här tex nått som vore riktigt roligt/intressant o lärorikt .
Länk

Karlskronas största putsb-g Micke O. lärde sig tydligen en hel del nyttigt, och har nu Södra Sveriges mest välpolerade cab.

///MVH Hasso
Länk
Figgeh - Vad baserar du ditt oerhört konstruktiva råd på?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.