AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.254

Bakbromsar på min E46

da
527
dallev79
525iM Touring -01
Att bakbromsarna rostar lite är normalt då de inte används så mycket, men får inte bort den fula ojämna bellägningen på mina bromsskivor bak, trots uppreapde väldigt hårda inbromsningar. I fram är de blanka o fina. Skivor o belägg är nya, gått knappt 1000mil bara.

Var o körde lite idag, gick ut ur bilen och kolla höger bak, det rök lite där och vart väldigt varmt. Tog bilen ut på en fin väg och på vägen dit märkte jag även att bränsleförbrukningen var onormalt hög. Jag bromsade hårt ett par gånger och sen blev förbrukningen mer normal. Väl hemma så hade de hunnit kyla ned sig, men får inte bort den fula ojämna ytan på dom, vad ska göra?
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Låter som att klossarna kärvar, lossa dom och skrapa rent. När klossarna rör sig som dom ska sliter dom mera på skivorna och risken för rost minskar.

Har det gått för långt med rosten på skivorna får du byta dom, köp Biltemas skivor som är billigare, och inte rostar lika lätt som dom så kallade "kvalitets skivorna"
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Så mycket rost är det nog inte, men de är ojämna, spår i dem. Jag har tagit lite bilder på höger o vänster bakbromsskiva. De finns i min profil.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Nä det där var ju ingen större fara.
Men om klossarna inte glider lätt kommer det inte bli bättre, och med vanlig körning är det svårt att få bort det.

Har du åkt bana nån gång ?? Anmäl dig till nån banträff, efter en dag på banan har man garanterat ingen rost kvar på skivorna, skitkul är det dessutom.

Det finns bondnkep för att slipa av dom. Köp en rulle grov smärjelduk, linda ett varv runt varje bromskloss och montera dit dom, ut ock kör sakta, typ 30-40 o bromsa lätt runt 30 sekunder, vänta 30 sekunder, upprepa 10-20 minuter.
bm
96
bmwRicke
328 Touring -00
Kul att läsa lite fulknep!! Det skulle behövas fler sådana. Ibland är de tipsen de bästa!
Ci
531
CiM
325ciM-04
dalle79: ta loss skivorna och lämna in de för svarvning, kostar inte mycket och de blir bra.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Tanken har slaget mig CiM. Får bli nån dag när man absolut inte har nått roligare för sig.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Beläggen verkar fortfarande ha fastnat lite i ändläge. Mitt mål igår var att få loss styrpinnarna för att rengöra ordentligt och smörja med kopparpasta, men de satt som berget, gick absolut inte o rubba. Några förslag?

Ingen som har förslag? Måste la finnas en hel del som renoverat sina ok o bakbromsar? Har blivit helt störd den sista tiden, går runt o tittar på hur andras bakbromsar ser ut. Alla har fina o blanka bromsskivor bak, förutom jag. Mina belägg ser inte ut ta på hela skivan heller. Inte längst ut och längst in. Är det normalt?
pu
547
puiu
330i-03
du tvätta för lite bilen på vinter och salten gör att bråmsarna tar stryck.och försök ta i sär bråmsarna varje år.och sen nada mer problem.och glöm inte smörja dem med koparpasta.

alex
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Ok, har varit på en verksta o fått hjälp. Bakbromsarna har rengjorts o smörjts, körde en lite längre sträcka nu i eftermiddags, men problemet kvarstår. Vänster bakhjul (på förarsidan) blir onormalt varmt. Blir tokig, såhär ska det inte va. Förslag?
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Kan det vara hjullagret som börjar ge sig? Bilen är en 03 med knappt 5000mil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.