AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.615

Repa sidoruta

mo
154
morris77
325 coupé-07
Hej!

Fick ha bilen i fred i 9 dagar efter leverans. Idag har någon dragit en nyckel i vänster sidoruta fram. Ca 2 dm lång repa, känns på vissa ställen lite lite grand om man drar fingret över.

Har någon bra tips om det finns möjlighet att laga detta, eller är det bara ny ruta som gäller?

/Fredrik.
Jag skulle tro att det är en ny ruta som gäller om du vill fixa det.
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
underbart med idioter som inte kan låta bli andras saker. Detta är yterligare en anledning man vill flytta ut på landet där dessa idioter inte orkar ta sig ut.
mo
154
morris77
325 coupé-07
till saken hör att jag hann ha bilen två dgr på ställe där det fanns minsta risk att den skulle bli skadad (i garage där jag haft min förra biln5 år skadefritt). man blir tokig. finns verkligen ingen möjlighet att laga/bättra på ngt sätt?
Du kan aldrig återställa brytningsindexet som glaset i rutan har. Även om du lyckas fylla repen med samma material som de lagar stenskott med kommer den att synas när solen lyser.

Hur djup är repan? Jag tänkte på det att är det en ytlig repa kan den ju ha blivit genom att någon oavsiktligt har skrapat en jacka eller något med en dragkedja mot glaset. Men oavsett vilket sär det oansvarigt att gå så när eller att repa rutan med vilja.
mo
154
morris77
325 coupé-07
Hej igen!

Jag har funderat över natten och tror inte längre att någon dragit en nyckel i fönstret. Repan är ca 2 dm lång, sitter några centimeter ned på rutan och har en perfekt "kurvatur". Jag tror inte det går att dra en sån jämn repa manuellt, utan att bilen istället blivit transportskadad före leverans (fick den för en vecka sen).

Därför två frågor:

1) Går det att dra en perfekt jämn repa i båge "för hand" med t ex en nyckel? Har någon annan fått en sån här repa och vad berodde det i så fall på?
2) Lägger BMW på ngt ytskikt på rutan före leverans? Detta skulle ju i så fall kunna vara en förklaring till att det tog en vecka innan jag såg repan (en annan kan ju vara att man helt enkelt inte letar efter en repa i rutan på en helt ny bil).
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
morris77

Helt sanslöst!

Hade samma problem på min E90, bytte sidorutan då det inte gick att polera bort.
mo
154
morris77
325 coupé-07
André, vad hade hänt med din ruta? Transportskada?

Mvh
F.
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
morris77

Försök att ta det på garanti. I mitt fall tror jag att jag lyckades att repa sidorutan på en bensinmack när jag tvättade rutorna och torkade av de med en skrapa! Ingen bra idè !!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.