AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
863

byta stereo!

ye
13
yeti83
328i coupe -96 =)
tjenna tänkte byta ut min harman kardon stereo mot en pioneer som jag hittat.
kruxet e att på alla stereos står det att det e tex 4x50 watt.. mitt kardon paket har 8 högtalare och slutsteg . antagligen bmws orginal.
funkar det o bara byta stereo som har tex 4x50w och cdväxlar stöd o koppla in den i kontakterna som kardon stereon satt?? e det så enkelt... helt enkelt=)??
kardon stereon e från 95!
Om det bara hänger på uteffekten från stereon så bör det inte vara nåt problem.
Inga stereo ger 50W per kanal, snarare runt 15-20W, den gode Ohms naturlag sätter gränsen vid denna nivå med runt 14V matningsspänning och 4 Ohms högtalare.

FP
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Hej!

Det där har jag provat på en e36 med orginalsteg i. Det som hände var att min nya huvudenhet levererade mer effekt än orginal och blåste hela orginalsteget där även delningsfiltret sitter. Som jag fattar det finns det ingen lågnivåingång på orginalstegen och högnivåingången klarar inte kraftigare modeller.

Lösningen på mitt problem var nya 4 stycken nya delningsfilter, en i varje "hörna". Det lät hur bra som helst efter det, med det innebar en liten omväg. :-)

Carl
Kanske de huvudenheter som jobbar (i högnivå) mot externa originalsteg bara har konventionella slutsteg (5W) eller rent av linjeutgång? I annat fall borde det inte vara nån skillnad, alla stereo med bryggade slutsteg ligger runt 15-20W, oavsett om det är en BMW Business eller eftermarknadsmodeller.

FP
ye
13
yeti83
328i coupe -96 =)
carl hur menar du liten omväg o vad är delningsfilter... hur kopplade du dom?
förklara lite mer ingående om d u kan annars får jag väl dra till non bilstereo återförsäljare o tjöta lite=)
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
En sådan här löser ditt problem, Länk

Powerposta mig, jag har en över.
Det ser ut att vara en adapter från ISO-stereo till BMW:s kablage och med en jordisolator/hög>lågomvandlare imellan. Isf är det sänkt effekt/linjenivå som gäller för de externa stegen.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.