AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.889

Snart får man böter om man kör för fort mellan två hastighetskameror.

Sida 6 av 7
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Tack bewing77. Bra när det finns siffror att gå på. Och visst är kamerornas effektivitet vesäntligt överdriven.

En del du inte nämnde i din statistik, och som faktiskt är ganska skrämmande är självmorden. Enligt statistiken dog 2004 1387 stycken personer genom självmord. Alltså tre gånger så många som dog i trafiken. Kanske tänkvärt, och varför tycks man inte lägga lika mycket arbete på att få ner denna siffra som på trafikoffren??

Jo, det är alltid enklare för en myndighet att vidta åtgärder där det omgående verkar ge "positivt" resultat på ett eller annat sätt. Man har ju t.o.m. möjlighet att via kamerorna plocka in pengar till staten vilket gör att konceptet är "självförsörjande". Man behöver alltså inte lägga ut en massa skattepengar för att hålla projektet i gång och då är allting lätt att sälja in till våra politiker.

Tyvärr räknar våra politiker nästan alltid på detta sätt (jo, jag jobbar i en kommunal verksamhet) och då är det nästan omöjligt att få igenom olika typer av långsiktiga åtgärder som initialt kostar pengar men som på längre sikt hade varit mer samhällsekonomiskt. Skrämmande men tyvärr allt för ofta sant.
En del av självmorden sker just i trafiken, enligt VV:s statistik är det betydligt fler som omkommer på detta vis än genom "överdriven hastighet" informationen finns på VV:s webbplats. Tilläggas kan att det är ett skäl till att jag uppskattar vajrarna som separerar körfält. Det utgör inte en garanti för att någon inte försöker sig på slikt, men åtminstone ett visst skydd.
Vägverkets uppgift är trafik så det är inte deras uppgift att prioritera resurser mellan sjukdomar och trafiksäkerhet.
Dessutom, krasst ekonomiskt, är trafikoffer mycket dyrare samhällsekonomiskt än de flesta andra kategorierna som nämns, främst pga att det ofta är yngre, fullt friska personer där samhället haft kostnaderna men ännu inte fått intäkterna.
yl
11
ylle
330i Touring -01
Min uppfattning har alltid varit när det gäller kamrorna att tänk om man lagt alla de pengarna som kamrorna kostat på att införa alkolås på alla bilar (t.ex. genom bilprovningen).

Det hade gett större utväxling i minskat antal döda och det hade varit mer allmänt acceperat, tror jag.

Förbjud också folk som pratar i mobil utan handsfree i bilen.

Men nääääj, vi (vägverket) ska jaga alla som älskar att KÖRA bil (obs inte åka) till att sitta och fisköra i 50 km/h på alla vägar...

VV:s idealförare är: Kvinna 51 år, åker alltid 10 km/h under hast. begr., håller krampaktigt i ratten, kollar aldrig i backspeglen. Hon ska premieras! Det är en säker och duktig förare.
Paap Reeder
... och är hedersmedlem i NTF sedan 1956.

MVH /// Paap R
be
276
bewing77
330i Sedan -08
ardbeg: ja förvisso, men alla lungcancerpatienter, hjärtsjukdomar etc kostar en del också. Och skillnaden i antal är inte små, det finns uppskattningar på att rökninga, alkohol och fetma vardera står för närmare 10,000 döda per år. De unga som dör i trafiken skulle vara tvugna att vara "värda" 66 gånger mer än dessa för att väga upp kalkylen.

Och nej, det är inte vägverkets uppgift att prioritera pengarna på det sättet. Men man kan ju fråga sig om det är en politiskt korrekt fördelning då.. Och även inom vägverkets områden kan man ju tänka sig att annorlunda prioriteringar hade varit mer effektiva, exvis alkolås, förbättrade vägar. Om man börjar se utanför lådan kan man ju kanske tänka sig att det vore mer effektivt att på vissa vägar faktiskt höja hastighetsbegränsningarna: Om trafiken flyter bättre så minskar man många riskmoment, och dessutom så är väl både bilar och vägkonstruktionstekniker bättre och säkrare idag än när 110-gränsen "uppfanns", varför det borde gå att köra fortare utan förlorad säkerhet idag än för 30 år sedan.
Ifall Vägpira..... Byråkraterna med Ding Vajer Vall i spetsen för en stund trodde på idén så skulle VV kunnat försöka ge sig i kast med trafikanters kunskaper och framförallt attityder - som ett alternativ till att fota alla potentiella fortkörare.
Men Ding Vall tror inte på att Prata Med Packet - därför har han satt sin Stasi-armé på att rulla ut vajer-räcken och spika upp kameraholkar över landet.

Om tio år är det nått annat som är den Rätta Smala Vägen för dessa byråkrater............

Ex.vis att man korskopplar mobilmasterna med kamerorna och Stasi-kiruna. Och på detta sätt får man snabbt reda på att PellePedal rör sig för snabbt fram längs vägen (han har förstås mobilen i full gång och blir ett lätt byte för pejling...). Och då kan man aktivera alla kameror längs aktuell väg för kontinuerligt fotande av alla bilar.
Spindelnätet dras åt - åtminstone kring de som vill fort fram ;-)

F
bewing77: Klart att trafikoffren inte är värda 66ggr mer , ville bara påpeka att det alls inte är en så liten del som du försöker göra gällande, alla ska ju dö så även om vi slopar all cancer och hjärtkärlsjukdomar kommer dödligheten vara desamma nämligen 100%. Däremot har trafiken har fler(procentuellt) dödsfall där man kunde förvänta sig många års ytterligare levnad för offret.

För de andra grupperna du nämner borde man absolut kunna förbättra läget med relativt små medel, exempelvis lägre skatter på förbyggande aktiviteter osv.

Vägverket tycks ju annars anse att fartkameror är det mest kostnadseffektiva sättet, om det är sant eller ej har jag ingen aning om, det skulle inte hjälpt mot många av dödsolyckorna nu i Juli enligt Collins krönika i AB.

Om någon såg en dokumentär för sisådär 5 år sen som handlade om trafikdöd ansåg en forskare att stoppa ett spjut i ratten i stället för airbag skulle vara det absolut mest effektiva sättet att minska olyckorna. Jag kan nog hålla med men inte skulle jag vilja ha det på min bil ändå.
Paap Reeder
Jag tror att samhället och många ger totalt fanken i de dödade utan de är de skadade som sedan drar pengar från landstingens budgetar i åratal som spökar.

Svårt att bevisa men så tror jag.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
En död kostar samhället kanske max 200 000:- men en svårt skadad kommer lätt upp i det 10 eller 100:a dubbla.

MVH /// Paap R
en undran så här mitt i tråden... Tror ni verkligen alla kameror är inkopplade. Jag menar det kanske bara är "dumma" skåp längs vägarna. Jag antar att bildöverföringen sker via kabel, mao så bör ju denna kabel grävts ner samtidigt längs med alla vägar och det har jag inte sett. Förr var det ju våtfilm och personal som tömde skåpen på bilderna, men nu???
kanske bara skrämselpropaganda?
/Marcus
Alla är uppkopplade men inte alla läses av kontinuerligt. Det skulle kräva flerdubbelt med folk och datorer för att analysera. Se ingående förklaring i tidigare trådar och inlägg.

FP
Grunden till tråden är alltså att man först blir fotad vid kamera 1 - oavsett om man kör för fort där eller ej - för att sedan bli fotad vid kamera 2 - oavsett om man har för hög fart eller ej. SEDAN lägger BB ihop ett plus 2....och kommer fram till att man kört för fort mellan kamerorna.
Betyder att Stinger-Vall och hans kompani väljer att betrakta trafikanter som bovar som skall avslöjas (annars hade han ju inte kommit på att fota redan vid kamera no1, "för säkerhets skull").
BB-samhälle - i ett nötskal.

Bäst blir det nog ändå med färdskrivare i alla fordon, plus transponder via vilken data från färdskrivaren dumpas i realtid.
Kanske kan sen Tingvall skicka meddelande om TrafikBrottet på direkten - som SMS till trafikantens mobiltelefon..... ;-))

F
Alla skyltar läses av med det "filter" som kameror och dator har i varje skåp. Samma typ som används i kamerorna i Stockholm t.ex och som man haft flera år i England. Om samma skylt kommer "för snabbt" till nästa skåp så fyrar kameran av blixt osv och tar den riktiga bilden. Kontrollen innan bild och beräkningen går blixtsnabbt, egentligen ingen avancerad teknik om man tänker efter.

FP
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Och vi som kör med mask kan fortsätta skratta vidare och "hålla fullt" mellan kameraskåpen :-)
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Folke, jag tor du gör det för enkelt för dig! Man måste väl ta en bild vid både första och sista kameran för att fastställa att det är samma förare. Annars kan man inte bevisa vem det var som körde för fort! Om man bara tar en bild så kan föraren på bilden hävda att man bytt förare och att det var den första föraren som körde för fort.
Ja visst kan han. Eller köra med tomtemask eller nedfällt solskydd.
Det är skillnad på att ta stillbild och att scanna av nummerskyltar, det skulle bli ett jäkla blixtrande om det behövdes en stillbild för varje fordon.
Men förresten, de kanske inte tar bilder vid efterföljande skåp heller, bara reggar skylten och skickar hem fakturan? Fast då håller ju inte regeln om att det är föraren, inte fordonet som skall ställas till svars.

FP
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Det blir nog ändring på det också om vägverket får som de vill....
Hur fungerar det om man skaffar sig en personlig skylt, låt säga med samma regnummer som en tysk bil av samma märke/modell/färg?
Är det förbjudet att klistra på små "tyska skattemärken" på framskylten?
Sen ser man till att "tappa bort" körkortet, låter skägget växa och tar ett nytt kort till körkortet. Sen fixar man ett nytt och rakar sig. Då bör man väl sitta säker eller?:) Om polisen kollar med tyska regeistret så finns det en likadan bil med det regnumret. Vad gör de? lägger ner eller vad?
Det skulle vara oerhört roligt att prova...
"S":et på skylten kan ju lätt bli ett "D", eller rent av skymmas av lite smuts...
Det lär bli svårt att införa fordonsansvar istf föraransvar.
T.ex vad gäller alla hyrbilar, bussar, lastbilar, och övriga arbets och vanliga fordon, kommunala bilar, taxibilar som inte ägs av föraren m.fl fordon som brukas av många olika förare. Tvåhjulingar har ju dessutom inga främre skyltar (ännu).

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.