AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.896

Snart får man böter om man kör för fort mellan två hastighetskameror.

Sida 1 av 7
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Länk

__
Bilblogg:
Länk
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Hörde det på radio idag. Då blir det lurigt att klara sig när man har bråttom
jp
464
jpn
523im -99
hur exakt hade det tänkt gåtill? mera kameror och skita i att sätta upp varningsmärken att det är kameror eller vad?
Visa användare
31
MkH
328i coupe -96
hmm.. då blir det till att hitta på en lösning med fejkad skylt.

såg en kille på emmaboda strippen en gång med en roterande skylt med 4 olika skyltar. kan bli svårt att gömma vid besiktning bara..
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Har ingen aning om hur dom tänkt det ska fungera. Ska de fota varje nummerplåt för temporär behandling fram till nästa kamera eller vad?

Hur som helst är jag otroligt trött på hetsjakten av hastighetsöverträdelser och hela sättet Claes T och co arbetar.
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Det blir väl så att man fotar varje plåt i varje kamera. Det finns tydligen såna kameror på test i Norge. Vi borde kanske ha fri fart på motorvägar som i Tyskland. Man tycker att bara miljöskäl talar emot.
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
"Enligt Tingvall handlar det såväl om trafiksäkerhet som miljö, eftersom en jämnare fart ger mindre utsläpp."

Där kommer miljöhetsen upp igen.. Varför? Så att folk ska acceptera att de blir av med sina pengar.
Blir så less på dethär. Det har ingen betydelse vad det kostar bara det är bra för miljön. Eko-mjölk, eko-kött, ekologiskt oldlat vete och allt möjligt annat sk*t. Bara att smälla ett eko stämpel på vad som helst så betalar folk hutlösa summor bara för att ha lite renare samvete.
Fartkamerorna kom till av ett skäl. De är billigare och effektivare än att ha poliser utefter vägarna. Att sen motivera dem med miljö är att gå till överdrift.

Borde gå ut och åka lite extra med crossen nu bara för att motverka laglighet och miljövänlighet...

To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Här finns hjälp gubbar :) Länk
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Suck me sideways!

Är det allvar???? Det här måste ju vara den mest moderna varianten av häxbål....

Hoppas det blir lag på att använda hjälm när bilen framförs, då kommer min frisyr till sin fulla rätt.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker...
Visa användare
31
MkH
328i coupe -96
måste ju gå och ordna en "demonstration".. bilkortege eller något..

är oxå sjukt trött på allt miljö tjat..
varför gnäller dom här och driver det hårdare och hårdare när det är länder som usa och kina man borde sätta press på..

inför svenskt pris på bensinen i usa i en månad på prov och se hur länge det hade varit accepterat!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det är inte ofta jag håller med Robert Collin... ---> Länk

__
Bilblogg:
Länk
Jag var tidigare kritisk till fartkamerorna men med tanke på var de sätter upp dem tycker jag att det är motiverat. Finns säkert undantag men jag upplever att de oftast sitter på olycksdrabbade vägar vid farliga korsningar eller luriga krön där man kan frestas att köra om.

Ponera att en bilist som kör 90km/h kommer ikapp en lastbil som kör 80km/h. Efter en fartkamera kommer en raksträcka med fri sikt där bilisten gasar upp i 120km/h för att snabbt och säkert komma förbi lastbilen. Efter omkörningen återgår bilisten genast till de skyltade 90 km/h. Vid nästa kamera mäts snitthastigheten till 93km/h och bilisten får ett inbetalningskort på 4000kr hemskickat i brevlådan...

Därför är jag stark motståndare till det här föreslaget eftersom det har ingenting med vare sig säkerhet eller miljö att göra. Det känns kanske trevligt om man förespråkar en sovjetstat a la "1984"...

Jag vet inte vad ni andra tycker men jag upplever inte problemet som Tingvall beskriver som särskilt utbrett. De bilar som konsekvent skiter i kamerorna sitter till största delen i utlandsregistrerade bilar eller har monterat av främre regskylten.

Snarare har jag upplevt att de allra flesta bilister håller skyltad hastighet men att många saktar in till 75-80 vid skåpen för att sedan gasa upp i 90 igen...
Vore intressant att veta hur Tingvall o co skall komma till rätta med dessa miljöligister :-)

Kan inte autopower anordna en demonstration? Flera tusen motorstarka BMW, miljöbovar som spyr ut koldioxid utanför rosenbad :)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag har väl inte tyckt så mycket i liknande trådar förut,men nu börjar jag också bli aningens irriterad hur man håller på att kontrollera folk "än hit än dit"....Vi(bilister i allmänhet) är nog väldigt noga med både "när/var/hur" vi kör "för fort",och att sätta denna typ av övervakning ytterligare ökar säkert riskerna ännu mer i trafiken än förut..

Ännu fler kommer att köra 80km/h på 90 väg för att "klara sig" från div böter,köerna växer och folk blir ännu mer frustrerade,vilket knappast gör trafiken säkrare :/

Ge er "Tingvall och co"...

Mvh Janne.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Om man läser i denna länk:

Länk

verkar Tingvall inte sakna insikt om alkoholens betydelse. Vore bra om han i stället inriktade sina ansträngningar mot detta problem.
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Som nån här har som signatur "Det är inte farten som dödar, utan det plötsligs stoppet". Därför bör kraft läggas på att lära folk KÖRA, tex använda blinkers, hålla avstånd, anpassa farten efter egen förmåga, trafiken och väglaget etc. Köra säkert mao, vilket kan betyda 150 ensam på vägen och 30 vid dimma, snöglopp och dålig sikt. Måste ju vara säkrare att köra 130 utan någon framför, än att (som tex på 70-skyltade fyrfiliga Essingeleden) hålla 90 med tre meter till bilen framför och bakom, och en tradare på varje sida om sig.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag är helt klart för en demonstration! Den borde vara landsomfattande och vid samma tidpunkt.
an
126
andpa
525iA-04
Varför är inte miljön viktig?

När jag var liten var det smog-larm i Ruhr-området, dvs. man avråddes från att gå ut.

Numera är det hur bra luft som helst där, tack vare miljöengagemang och miljöåtgärder.

Mer miljöåtgärder - de kan kombineras med att ha kul om rätt teknik används!

Miljö-Per
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
andpa: 6 karlar sitter omkring ett bord och äter. På bordet står det dukat allehanda goda maträtter. Så som karlar gör så släpper de gaser. Det börjar lukta illa i rumet..
Först börjar 3 av dem se efter vad de proppar i sig så deras gasbildning ska minska. Sen hamnar de att investera i dyra filter för att minska deras avgaser. Vartefter nyare och bättre filter uppfinns så köper de dessa för ännu mer pengar. Men det luktar fortfarande skit i rummet. Varför?
För att de tre resterande karlarna inte vill sluta att äta bönor..

andpa: Jag tycker definitivt att miljön är viktig, men Tingvalls spekulationer om att "smarta" fartkameror är en väg för bättre miljö är så löjeväckande att de endast kan komma ifrån en blåögd svensk :-)

Vad är det som gör en acceleration mellan 70-90 mer miljövänlig än en mellan 90-110??

Kameravägarna håller ju sällan någon högre standard så därför brukar personbilar samsas med traktorer, arbetsfordon, EU-moppar och lastbilar vilket bidrar till att punktera Tingvalls miljövision.

Mellan 1989-1992 sänktes hastigheterna på motorvägarna i Sverige från 110 till 90 pga miljöskäl. Räddade Sverige planeten ifrån den globala uppvärmningen den gången?
Ci
531
CiM
325ciM-04
förra året dog drygt 450 i trafiken, för närvarande är vi inte långt ifrån den siffran. det ska bli intressant och hör vad det beror på. man har ju satt upp hundratals kameror, och de har sänkt medelhastigheten med x antal kilometer och sparar X antal liv.

den bortförklaring som vv kommer med, ser jag fram emot.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.