|
|
|
|---|---|
|
Hej. Hittade rost på ett skumt ställe på min -02 330ci och undrar om det är någon fler som varit med om liknande? Över låsklackarna i dörrgångarna sitter det ett plastskydd. Tar man bort detta ser man klart och tydligt på min bil att det börjat rosta! vars rosten kommer ifrån vet jag inte, det kommer dock inte in så mycket vatten dit så det kanske kryper genom skruvgängen från andra sidan plåten :( Jag har varit in till Bmw och visat detta då jag fortfarande har garanti kvar. Han sa att det var inte Bmw´s fel utan någon som justerat dörrarna genom att knacka på klackarna så lacken skavts bort. Skitsnack säger jag! Innan jag fått svar från Bmw´s garantikontor kollar jag med kompisen i Sthlm som även han har en 330 men en -01a. Han har rost på samma ställe på sin bil. Är det någon som har liknande problem? blir lättare att övertala Bmw om jag vet att fler blivit drabbad. Tack. /Johan. | |
| Jag hade vid gångjärnen vilket resulterade i två nya dörrar. Vet inte riktigt var du menar på din bil. | |
| Ett vanligt problem som drabbar (enbart?) coupéer då de tunga dörrarna gör att låsbygeln skaver mot B-stolpen då dörren slås igen. Efter ett tag går det hål i lacken och det börjar rosta. Dvs rosten kommer inte från skruvhålen. Att problemet skulle uppkomma pga dörrjustering är BS, har du garanti kvar så ska du få det fixat. | |
|
Japp håller med dig där Play_nice. Vad har man annars garanti till? Finns det inga fler på detta forum som råkat ut för detta på sin Coupé? Vore kanon att ha ett litet ryggstöd om Bmw´s garantikontor småjävlas! /Johan. |
|
|
Det finns faktiskt ingen garanti som gäller för den typen av rostskada. Garantin gäller endast genomrostning, allt annat är good-will. AE |
|
|
Anders-72: Det stämmer inte, BMW är mycket frikostiga med garantin så länge bilen är yngre än 6 år (12 år from 04/04). De restriktioner som gäller är så länge det är karosseriet som drabbas av rost och att bilen inte varit omlackerad tidigare. Fick svar av generalagenten när jag frågade vad som gällde och policyn är att "en BMW får inte ha någon form av rost under garantitiden". |
|
|
Är det verkligen garantin som är frikostig, och inte en bra policy med goodwill-åtgärder? Har själv bytt en del saker som rostat. AE |
|
|
Anders: Det är kanske en tolkningsfråga, skall man vara petig är det egentligen som du säger ett good-will åtagande ifrån BMWs sida, å andra sidan gäller detta endast under garantitiden och inte en dag längre. Men för att summera så gäller följande att BMW byter frikostigt alla karosseridelar som börjat rosta under tiden för garantin. Tyvärr är det vanligt att andra delar kan börja rosta (lister) och detta täcks inte av garantin. |
|
|
Det låter bra grabbar! hur ser det ut under detta plastskydd på er e46 coupé ( ni som nu kör en sådan )? Jag inväntar fortfarande svar av garantiavdelningen men är det så att dom vägrar göra något så måste jag nog vidta andra åtgärder för att få det fixat. Tack. /Johan. |
|
|
Ja har en 330 ci clubsport -02 å min rostar oxå under de plast skydden vid låsklackarna, har även upptäckt små rost bubblor längst fram på huven. ska ta de i samband med 6000 mila servicen på bmw Göteborg. ska bli intressant å höra vad de säger!! |
|
| Jag hade också skapligt med rost under denna plastkåpa men fick det åtgärdat utan kostnad. Däremot stod han länge och kolla på det och ställde frågor om den varit lagad eller något annat gjort (vilket det ej varit). Så det kändes inte helt solklart att de skulle fixa det om man jämförde med hur lätt de bytte dörrar, huv och baklucka då behövde man inte ens visa upp bilen innan byte utan då kolla de i samband med bytet att det fanns rost också åkte nya delarna på. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.