AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.897

Varför har Bmw konstruerat ljuddämparen så här?

Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
Tja

undrar varför bmw har valt att göra slutljuddämparen med 2 burkar då avgaserna inte går igenom bägge så att säga.
Länk

Vänder ens avgaserna inne i ljuddämparen eller blir dom kvar tills man stängt av bilen/fiskör?
Dvs den hjälper till på lägre varv medans trycket blir så högt på högre varv så den inte fyller sin funktion o därmed så låter bilen mer(är de tänkt) ???
Bara undrar då detta inte bör stoppa upp avgaserna men minska ljudet,o jag har blivit lite intresserad utav det på min,dock vill jag inte köra med org saker utan sätta dit en liknande grej byggt av prylar från ferrita.

Visa användare
ProPro-medlem
13.411
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
En (vild) gissning skulle vara att få så lik "layout" på så många modeller som möjligt. Antagligen visste de att E39 M5 skulle ha dubbla bakre ljuddämpare och förberedde en design för detta. Så på E39 M5 så används båda grenarna på den mittre dämparen medans för tex 540 och 535 har man samma layout men "knipsat" av den ena grenen av bakre ljuddämparen.

Det är min gissning iallafall.
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
knippsat av grenen? det är hål in tilli ljuddämparen ju så nån funktion måste den ha,enligt bilden så ser de inte exakt likadan ut: Länk
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Kanske den tar bort resonaser med hjälp av helmholz-principen?

/// Kristian
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
sökte lite på helmholtz-principen o visst är de som du säger tipsaren,de är en resonans burk.
Sökte på google o fick bla resultat från hassos blogg,han har tydligen kapat av burken o svetsat igen.
De ska tydligen inte ge så mycket dämp mer änn när man gasar på,om jag förstod de hela rätt kanske hasso själv kan bekräffta?

Går nog in på att köra med noice killer ist.
Då jag inte är särskilt nöjd med mina däck,"federal" o de är mycket kvar :( så tänkte jag dämpa på ett eller annat sätt.
Hela trunken är ju bara plåt under "täck"mattan som ligger ovanför reservhjulet.
Kan de hjälpa mig att dämpa av det området? de är ju trots allt i baken/slutet av bilen som ljudet är.
Vi snackar inte om en sprayburk med noice killer utan ska de göras ska de göras redigt.
de är kilo vi snackar om :)
Kanske går att lägga några lager under baksätet? nån som vet ifall de är gott om plats?, har dragit o ryckt i de men vet inte riktigt var jag ska hålla så jag inte tar sönder nått...
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
resonaser är besvärliga att dämpa, men man kan ju alltid försöka.

Bobba: tänkte du byta slutljuddämparen? prova byt och se vad som händer dämpa sedan.

/// Kristian
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
najj är så att jag har ett system som ferrita byggt.
är med 2 högflödes kattar som går med 2,5" tills den mittersta ljuddämparen som är org,dvs hundbenet o sedan går de 3" bak till slutdämpen.
Låter inte mycket fram men i baksätet kan de som får åka långt tycka att de kan bli jobbigt då resonanserna ligger vid låga varvtal.
därför tänkte jag på 3-4 liter peak off lr nått i den stilen,under baksäte+ skuffen...
iom att de låter bakifrån o jag helst inte byter ut ljuddämparen då de låter så mysigt när man gasar samt att folk vänder på huvet när man kommer :)
köper isf en del dämpmassa imon så svar mottages gärna.
Både mittre amöbaformade burken och den bakre dubbelburken på E39 bygger på Helmholzprincipen för ljuddämpning. Efter -00 blev den bakre ljuddämparen mera konventionell men fortfarande sitter det ett par vibrationsdämpare i form av små blindtarmar på systemet. Man vill inte bara dämpa ljudet utan även mekaniska resonanser.
Det är rätt långt från forna bilars vilt flaxande och rapande avgasrör.
Minns t.ex gamla 240:ors fladdrande böjda rör i aktern, så är det inte på tyska premiumbilar...)

FP
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
hehe de har du rätt i,men vad tror ni,gör jag rätt i att köpa några lite dämpmassa o pensla på? eller är de bara onödiga pengar?
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Om du vill expermentera lite så prova att bygga en egen Helmholtz resonator, mät med mikrofon i bilen och se vilken frekvens som är problemet med hjälp av en spektrumanalysator(finns att ladda ner till datorn). Bygg en passlig burk med dämpning och räkna ut ett passligt rör avstämt till problemfrkvensen.

/// Kristian
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
hmm de låter krångligt...
massan är inte att rekomendera alls lr? :) söker o söker men hittar mest länkar till de som bygger ljud.
Visa användare
60
cbrkungen
320D Touring -11
X6 d30xdrive -15
Jag gjorde ett expriment på en 323i alpina -79 som jag dämpade med tror det var 5 liter noise killer som jag sprutade i bagage utrymmet samt innergolv och dörrsidor.
Kan säga att resultatet blev grymt bra.
Tror du kan få ett gott resultat med dämpning

//Robban

BMW FOREVER
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
visst,nu är e39 rätt tyst av sig,men inte avgasysstemet :)
behandlade hela bilen igår med rostskydd på sprayburk,tog 2 ½ burk till hela bilen.
Körde idag o antingen så är bilen aningen tystare lr är de bara som jag tror :)
Jag kommer köpa ett antal liter o spraya på.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Lyfter denna tråden! Bobba, hur gick det?
Jag är själv i sitsen där jag funderar på ljuddämpning i bagaget i min 528 E39 då jag monterat bort dubbelljuddämparen bak och ersatt med en fullflödes i rostfritt. Diskret byggt med enkel "dieselböj" precis som originalet för den som undrar. Jag är helnöjd med avgasljudet utåt sett och nu stänger jag gärna av AC´n och kör med rutan nere bara för att höra motorn sjunga vackert. Men! Det har blivit rätt jobbiga resonanser vid vissa varvtal inne i kupén och jag funderar nu på att dämpa bagaget. Så om Bobba läser detta och berättar hur det slutade eller om någon annan har bra tips så mottages dessa tacksamt!

------
BMW CS #04839

Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
visst kan jag lägga in ett svar här ;)
dämpade hela skuffen med massa typ noice killer samt även undersidan på baksätet.
Men njae,de blir inte så stor skillnad.
Ska du göra de riktigt seriöst o har pengar så köp Dynamat eller gå loss med asfaltsmatta.
Kör gärna med rutorna nere men stäng inte av ac´n för det,skruva ner fläkten ist ;)
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Tack för svar! Är det bagagerumsgolvet man ska gå på eller under hatthyllan och ryggstödet? Eller både och?
Jag har själv inga större problem med resonans-oljudet men tycker lite synd om ungarna som åker där bak. Och de kilo man sparade på att ta bort dubbeldämparen kan man gott lägga på lite ljudisolering istället.

------
BMW CS #04839

Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
kräver ju en hel del jobb men jag kan inte säg var du ska dämpa för att bli av med oljuden som upplevs bak.
testa asfaltsmatta o dämpa lite här o var,de räcker inte med några få ark utan du får nog dämpa på en hel del skulle jag tro.
Om dämparen släpper ut ljud med en eller flera resonanstoppar (vanligt) så kan man dämpa i evinnerlighet på karossen, det kommer ändå att blir resonanstoppar vid vissa varvtal, av naturliga skäl. Det finns en anledning till att man lägger ner lite extra jobb på dämparna från fabrik...

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.