AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
684

Främre delen av avgasröret läcker vad är orsaken?

bo
38
bosset
523i Touring -99
Efter 29000 mil har min E39 Touring årgång 99 börjat brumma. Har kört ca 500 mil nu på semestern genom Europa och brummet kommer och går beroende på motortemperatur. Kall motor lågt brum, i motorvägsfart ökar brummet för att sedan avta vid landsvägskörning. Har inte lagt mig under ännu men kanske kan någon tipsa mig var det kan läcka.
Själv tror jag att nedre delen av från grenröret har en utmattningsspricka där det går ihop till ett? Eller kan det vara flänstätningen där framme på avgasrörets början. Är det någon av er som har gjort någon liknande erfarenhet och kan ge tips om åtgärd.
Byte hos BMW kan bli dyrt.
Är det svetsbart och vem kan i så fall göra det i Göteborgstrakten?

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
kolla så att kopplingen mellan grenröret och röret till katten sitter ihop ordentligt!
Råkade ut just för en sådan grej på min. Fick köpa nya bultar och sen dra hop dessa. Sen var det tyst igen!
Bmw har väldigt bra kvalitet på sina avgassystem så jag tror inte att det blivit nånt håll på ditt system.

MvH Bmw 4-ever
Lycklig tvillingfar
bo
38
bosset
523i Touring -99
Tack Peter
Du har rätt.
Hissade upp bilen och lyssnade av skarvarna med en bit trädgårdsslang. Det läcker kraftigt i den vänstra skarven och såg sotigt ut.
Ligger det tätningsringar emellan som kan ha gett sig och nu bränns bort undan för undan?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.