|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jag ska precis beställa nya däck till bilen och upptäckte att det sitter följande däck på bilen nu (köte bilen relativt nyligen): fram 215/45-17 bak 245/45-17 Jag är skeptisk till om detta är originalmåtten... Sedan en fråga till, var mäter sensorerna för hastighetsmätare samt trippmätare, är det fram eller bak? | |
|
Är 99% säker på att om fälgarna är original och håller 17" stora, samt olika fälgbredd, är det 225/45-17 fram och 245/40-17 bak. Min kärra: Länk |
|
|
Det är vad som monteras på 3-seriens 17"-fälgar med m-paket.. Min kärra: Länk |
|
|
Är precis som Anders säger när det gäller däckdimensionerna. Själv har jag 225/45-17 fram och 255/40-17 bak. Vad blir det för däck? /Janne /Janne Min Z3. Länk |
|
|
Har faktiskt också 255 bak på mina originalfälgar, men det var nog först med E90 man började med det. Min kärra: Länk |
|
| Glömde ju tillägga att det var originaldimensioner till Z3 jag efterfrågade... :) | |
| Nu svamlar jag, det frågade jag ju om i rubriken... bortse från ovanstående. | |
|
Tror det satt 225/50 - 16" original runt om på min coupe. Köpte sen 17" där jag har 225/45 - 17 fram och 245/40 - 17 bak, vilken är godkänd dimension för bilen. =) Bilen =) Länk |
|
|
Ok, jo jag tittade en gång till i i-boken och där står det ju faktiskt 225/45-17 (fram) och 245/40-17 (bak). Det som förbryllar mig med detta är att däckdiametern bak då är mindre än fram... men detta kanske inte syns? |
|
| @ Janne & Anders S., vilken fälgbredd har ni på de bakre fälgarna? | |
| Orginalfälg bredd för Z3 med 225/45R17 fram och 245/40R17 är 7,5J fram och 8,5J bak. Har för mig att orginal inpressning för dessa är ET41 runtom till skillnad mot e46:an som använder ET50 bak. Jag kan ha fel om inpressningen. | |
|
Jag tror att det blir 225/40 fram (eventuellt inte än då jag borde kunna köra på dessa ett tag till) och 255/40 bak. Vet dock ännu inte vilket märke jag borde köpa. Jag hade Hankook Ventus Sport K104 till min förra bil (Cheva Camaro Z28 -96) och var faktiskt ganska nöjd, trots den dåliga kritiken däcken har fått. Annars funderar jag främst på Dunlop Sport 9000 eller Goodyear Eagle F1, dock står det på dackonline.se att dessa däck är av utgående modell så om jag endast köper bakdäck kanske de inte finns att köpa när jag ska köpa framdäck. Just nu sitter det Daytona D300 Sprint runt om. |
|
|
Det är som Chris87 skriver ovan, dvs standard 7,5J resp 8,5J. Vad jag har förstått så är det många som har gått upp till 255 bak. Motfrågan kvarstår, vad blir det för däcksfabrikat? (Dags för mig att byta nästa år). Ser att många rekommenderar budgetalternativen, Hankook och Nankang. /Janne Min Z3. Länk |
|
|
P.S Svaret kom innan jag hade hunnit skicka upp mitt inlägg. Idag har jag Goodyear Eagle F1 fram och Pirelli P6000 bak. /Janne Min Z3. Länk |
|
|
Jag kör med Hankook Ventus sport till min coupe och är nöjd med dom =) Bilen =) Länk |
|
| Det blev till slut Goodyear Eagle F1, lite kul att testa ett däck jag aldrig provat förr. Hade tänkt att byta upp mig till 18"-fälgar och har därför väntat lite väl länge med däckbyte. Men har till slut kommit fram till att jag personligen tycker 17" ser bättre ut på min Z3, dock behöver jag byta fälgar. | |
|
Måtten står i Reg beviset! Min bil: Länk |
|
|
anmith, i det svenska reg.beviset står däckdimension fram men uppgifter för bak saknas (åtminstone för mig). I det tyska reg.beviset står samtliga värden för både däckdimension och fälgbredd. /Janne Min Z3. Länk |
|
| Det här med däckdimenstioner i reg. beviset varierar en del. Det är inte alltid dimensioner står med där. Men de officiellt godkända dimensionerna för Z3:an var 225/50R16 sen kombinationen av 225/45R17 fram och 245/40R17 bak. Jag tror inte 18" fanns med som ett alternativ till Z3:an. | |
|
Om någon har missat det så finns det en utmärkt? Lathund under Diverse här på AutoPower för att räkna ut hjulets omkrets ifall man byter fälg! Det jag inte förstår med den är hur däckets bredd kan påverka omkretsen? Är det någon som har en förklaring? Min bil: Länk |
|
| Bredden har endast betydelse för omkretsen för uträkning av profilen. Exempelvis 215/45 och 225/45 har samma profilangivelse (45 = 45% av bredden) men olika bredd och således även olika omkrets. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.