AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.513

Någon som vet vilket relä som styr bl a elhissar och centrallås?

Bmw 525i 91 e34 Elhissar, centrallås, taklucka och vindrutetorkare de bara la av. Har slut på ideér nu om vad som kan vara fel, antar att det är ett relä. Men vilket?! Och var?! Tacksam för svar snarast mvh jimmy.

Visa användare
298
Ljungblom
518i -90 M40B18
520i -89 M20B20
Har för mig att de grejerna gemensamt regleras av RM(Relay Module) som sitter parkerad på vänstersidan under baksätet, sen vet jag att vindrutetorkarna även styrs av ett annat enksilt relä, men jag tror att RM är inblandad i de funktioner du nämner.
paz76
Allt det där styrs inte av ett och samma relä har du kollat säkringarna?
Annars så sitter rm modulen under baksätet.
Men om det bara la av helt plötsligt så skulle jag gissa på en säkring.
FredricF
Hm.. enligt servicemanualen verkar det som om 525i -91 inte har nån "rear power distribution box" under baksätet utan bara en "front power distribution box". Däremot skall det sitta en säkring ("fusable link" 80A) på en kabel, förmodligen i anslutning till batteriet, som verkar säkra av lås, torkare, fönster, OBC och en del annat. Dock inte till tändning, motorstyrning och sånt. Det kan vara den säkringen som gått eller börjat glappa eller nåt.

Brasklapp: Jag kan ha missuppfattat det där med "rear power distribution box", det är drygt 200 sidor elscheman i manualen, men säkringen på kabeln verkar finnas på alla modeller.

/Fredric
Jag tror också på den om den endast matar ström till extrautrustning m.m.
Blandar du inte ihop "rear power distribution box" med rm modul?
Även om denna säkring du nämner skall finnas så måste det finnas en relämodul nånstans.

paz76 kolla under baksätet vad som sitter där tror du hittar både säkring och modul, börja med att kolla att säkringen är hel.
Är den hel så borde du åtminstone höra klickljud från några boxar när du försöker göra någonting.
Hej alla säkringar är hela jag fattar inget. det sitter två boxar är osäker på vilken av dem det kan va.

Visa användare
298
Ljungblom
518i -90 M40B18
520i -89 M20B20
Ska förresten tillägga att jag vare sig har eldriven taklucka eller elhissar, men jag kan säga att RM är inblandad i vindrutetorkarna och centrallåset. Ska även tillägga det att GM(General Module) fyller en avgörande funktion för c-lås och vindrutetorkarna. När mina torkare inte funkade så var det en säkring under baksätet som brunnit.
Har även hört talas om att det kan bli glapp i org.säkringarna, mellan armarna som sticker upp som säkringstråden sitter i. Alltså, mellan armarna och tråden. kan vara att tänka på.
st
26
stefan350
F11 535IA-11
IROC-Z28-87
Hej paz76, hittade du felet? Om inte så kolla FredricF inlägg. Har haft samma problem. 80 amp säkringen var sönder, den sitter vid batteriet på stötdämpartornet. En bladsäkring.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.