AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.124

Glappande styrarm

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
På min andrabil så glappar styrarmen på splinsen på styrsnäckans axel. Går det att dra åt någon bult / mutter eller måste något bytas för att få det bra?

/Mats J
je
6
jenka
730ia V8 -93
Hej! kolla in den här sidan!! Här finns en gördetsjälv fix för justering av styrsnäckan med ok bilder, dock på engelska.

Länk
netz
Det är inte ovanligt med glappande pittman arm, har inte åtdragnings momentet på den men det är bra kvalitet på bulten, den tål att dras mer än vad man tror.

Netz
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
jenka, det är inte glapp inne i snäckan, det är armens infästning på axeln som går ut ur snäckan.

netz, det ör altså gå att testa att dra åt bulten, jag får krypa under och kolla.

/Mats J
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
jenka, det fanns vist även tips om andra glappande ställen i styrningen på den sidan.

/Mats J
Paap Reeder
Mats!
Har bestämt för mig att det är en liten kona på splinsen. skulle det vara så kan man väl dra åt muttern.

Skulle det inte vara koniska splines så kan man kanske dra litet ändå på muttern så man pressar in armens övre splines litet i godset.

Skall nu i närtid börja byta snäckan på min M535:a så då kan jag undersöka litet.

MVH /// Paap R
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag väntar!
Ev kruyper jag under och provdrar lite på bult/mutter eller vad jag hittar därunder...

/Mats J
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Det gick att dra åt mutern. Godkännt på besiktningen idag.

/Mats J
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.