AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.295

Körde laserpistol idag!

Sida 2 av 2
att stå på broar över vägen är nog populärt överallt...
men det får dom väl om polisbilen står där med, bör ju vara samma sak.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Len
Gömma sig?....det gör dom (ex.vis Mariestads-skyttarna,på E20) genom att sitta i mörka kläder i öppningen på en Volvo-kombi...upptäcks på flera meter..

Sedan, angående marginaler, så kan man ju räkna in både felvisning (?) på bilens fartmätare och avdraget med de 3 km/h som görs i lasern. Beroende på bl.a. däcken så kan väl "mätfelet" vara allt mellan 0 och 10 procent?

Till slut - den "moms" som det bjuds på är säkert också anpassad efter situationen...om det är många som passerar med god överfart så höjs nog ribban (annars blir det för fullt i betal-stationen). Därför kan väl momsen vara allt mellan 5 och 15 km/h (?).

När det rullar så rullar det!
Och när det gnisslar så kostar det.

len
Es
96
Eson
520i -88
Hej Alla Glada!

Skall förtydliga en sak när det gäller hurvida poliserna får gömma sig eller inte...

Samtliga som arbetar vid väg MÅSTE bära varselväst, den skall även vara godkänd av vägverket. Det är nämligen så att vägverkets har speciella inspektörer som övervakar att allt arete lägs väg sköts enligt föreskrifterna. De har befogenhet att ta ut en personlig avgift på de eller dessa peroner som inte bär varselväst... Denna avgift är på ca 5000:-...

Detta slarvas det med...

Så är det iaf...
Ha det bra!
//Eson
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Enligt södertörnspolisen får man ej skjuta laser från civilbil.

/Kristian
Netsix:
Precis som Kristian och ps skriver behöver man ej ha någon nrplåt att sikta på, således kommer du inte undan genom att ta bort denna.
Som en parantes kan jag säga att en störare funkar på det sätt att mätinstrumentet inte får någon låsning på bilen utrustad med störare, dock märker oftast polisen som utför mätningen att det är nåt lurt när han inte får någon låsning och stoppar och kontrollerar fordonet i fråga. Har man då en störare beslagtas denna och man kan se fram emot dryga böter.

Länk
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
polisen som skuter ska vara uniformerad, behöver inte bära väst då han inte behöver stå på vägen. Men han måste stå öppet han får inte gömma sej(typ buskar men får ta stöd av stolpar elskåp eller bil) sitter han i bilen ska denna vara målad. Att han måste synas ordentligt har å göra med att man inte ska föväxla han med en "vanlig" beväpnad person.
MalteK: vitsen med att ta bort framplåten trodde jag var att man slapp böter vid kameraskåp?

angående laserstörare, så pyntar jag hellre böter för
den än blir av med lappen, vissa klassas
ju även som "garageportsöppnare"...;-)

/kalle
netsix
Var kan man hitta en "garageportsöppnare".

/netsix

Länk

Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Garageportsöppnare/laserstörare har diskuterats tidigare här på forumet, har för mig att man fick reda på det mesta där!!
Angående kameraskåp. När dom är igång är det alltid poliser i närheten, dom får visst inte vara ifred....

/Kristian
MDS i midsommarkransen har "garageportsöppnare",

åkte upp till åre för 1 vecka sen, och på vägen upp
fanns det en j*vla massa kameraskåp,(dock inga poliser)

enligt uppgift så skall de som är igång köra radar?,
då min varnare gav utslag några hundra meter framför
de skåp som troligtvis var aktiva.

i hudiksvall blev jag omkörd av en gul M3, han åkte
en bra bit över 100 (50 väg), i nästa kurva lägger han på en björnbroms, och vad finns bakom kurvan om inte ett kameraskåp!, (troligvis igång)
på hemvägen från åre såg jag M3:an stå parkerad
vid en bensinmack i hudikvall, så det måsta varit nån med lokalkännedom.....;-)
kanske någon här?

/kalle
sc
637
schumi
e30 318is -90
jag tycker att det är väldigt intressant det där med att snuten inte får gömma sig.

1. min pappa åkte fast i laserkontroll när snuten satt i baksätet på en civilbil och lutade sig ut genom dörren och lasrade.

2. två kompisar har åkt fast på samma följande sätt: polisen ligger i bagageluckan på en civilbil och lasrar.

vid både 1. och 2. har snuten sedan stått med målade bilar typ 500-1000 meter efter mätningspunkten och plockat in bilisterna.

jag haaaaaaaaaaaaaatar trafikpoliser.
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Läs och begrunda!!!!

Länk

Tex så måste laserpistolen provas varje gång innan den används och så måste protokoll skrivas på detta.
En del poliser slavrar nog med detta. Be att få se platsprotokollet för dagen om du åker fast för en laser...

Har de inget att visa för dagen så kan de inte bötfälla dig... Inte om du kör bara lite för fort iallafall...
Kommer du i 150km/h på en 50 väg så är det nog kört ändå...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.