|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har efter idoga övertalningsförsök med att få in min svåger in i BMW-familjen (inte lätt för en MB-glidare) idag varit ute och provat bilar tillsammans med honom. Han har fått upp ögonen för E46 330i efter det att vi testade 130i på BMW On-Tour. Där blev både han och undertecknad fullständigt saliga över den lilla bilens enastående uppträdande på vägen, dess fantastiska motorljud och den karisma bilen utstrålar. Nu vet jag att motorn i nya 130i är en smula effektstinnare än motsvarande i en 330i, men tretretti-bilarna vi körde idag gick verkligen helt fantastiskt bra. Ren kärlek. Och ljudet, det underbara ljudet! Nu undrar jag, för mitt egna höga nöjes skull, om en BMW 328i ger ett lika brett leende på läpparna bakom ratten som en i 330i, eller om den sistnämnda av en helt annan kaliber? Då mina ekonomiska förutsättningar säger ett vänligt men bestämt nej till att underhålla en hyfsat ny 330i började tankarna genast vandra åt att kanske kunna införskaffa en något äldre 328i (99-00) istället. Så nu undrar jag vad de som provat bägge har för åsikt i frågan. Johan i Lund Sechs macht Spass. Coupén: Länk | |
|
Svar nej, M52 motorerna (328/323) har ett alldeles för tamt ljud jämfört med M54 motorerna, både i och utanför bilen. Ljudet i 328 E46 är inte ens i närheten av det i 330 med standardsystemen. Körmässigt tycker jag båda bilarna går bra, dock har jag upplevt 330 som piggare genom hela registret. Sedan uppdaterades E46 körmässigt i samband med faceliften 2002, så jag hade valt en faceliftad 330. |
|
|
Att en 328 inte ger lika mycket leende på läpparna som en 330 håller ja fullständigt med om,men kan säga att leendet på läpparna är ganska stora i en 328 också,mycket körglädje i den maskinen. Du skulle iaf tycka att den är allt annat än tråkig. Håller med att ljudet ur M52:an med standardsystem inte är de manligaste,men med sportsystem är de inte alls dumt. Men..Du skulle iaf bli allt annat än missnöjd med en 328. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.