AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.045

Bakrutetorkare går igång?! (e34 touring)

Niclas.S
Jag har ett lite mer specifikt och unikt problem jämfört med de andra.
Min torkare på bakrutan går igång helt utan förvarning o kan gå i evigheter om jag inte börjar pilla med spaken till den.
Mina elhissar funkar utan problem, framtorkarna lika så. Så då borde det inte vara något relä?
Kan det vara något kabelbrott i gångjärnen? Kanske Spakmodulen är lite mysko?
Ge mig tips på vad jag kan göra.
Mvh Nicke

OO=00=OO
Visa användare
60
cbrkungen
320D Touring -11
X6 d30xdrive -15
Kolla kabelhärvorna till bagageluckan det är ju ett standard fel.
Har för mig att kablarna till torkaren sitter på höger sida men jag kan ha fel.

BMW FOREVER
Niclas.S
Nja, det var tveksamt, själva kabelhöljet var skavt men kablarna och isoleringen var helt ok. Jag börjar fundera på om det kan vara reläet eller spaken som krånglar.
Skulle det vara kabelbrått vid gångjärnen borde den antingen inte alls gå eller gå hela tiden typ.
Det stora RM?, kommer inte ihåg vad reläet heter, är det ett vanlig sjukdom annars? Men den ska styra andra saker också?
Kan ju även vara spaken men där funkar alla andra lägen utan problem.

OO=00=OO
Niclas.S
Någon som har några ideér? Jag har fortfarande inte fått det att funka. Jag tror på reläet men kan kanske vara några lägesgivare?

OO=00=OO
48
175
480mogge
518 Touring -95
518 Sedan -95
Hej!

Ta bort relät och testa då!

Mvh Jonas
Niclas.S
Hehe ok, jag trodde det var tvungen att sitta annars funkar den inte alls även om det är fel på annat. Men ja ska testa!

OO=00=OO
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Jag har det omvända problemet, bakre torkarna och spolningen fungerar inte över huvud taget!
Har kollat reläerna, sitter under lastutrymmets högra klädsel, samma sida som spolarburken, mycket svåråtkomligt. Verkar OK, likaså kablarna som går till torkarmotorn.
Får däremot inte funktionen som skall starta bakre torkaren eller spolningen att fungera då jag mäter på spakmodulen!
Misstänker fel på den, vilket kan vara orsak även i ditt fall.
Har ännu inte kommit mig för att skaffa en ny, någon som har en jyst som ligger?
/Gunnar

Niclas.S
Ok tack för info om plasering av reläet, kollade lite på de där men hittade inget. Kan tänka mig att spaken kan vara lite knas. Men jag ska kolla upp reläet först.

OO=00=OO
Hade samma fel på min förra e34, bakrute torkaren kunde gå igån lite som
den ville men petade man lite på spaken så slutade den ett tagDe var spaken
som var dålig. Köpte en beg. på skroten och bytte sen försvann problemet.
Niclas.S
Ah ok, då blir det skroten i vilket fall. Hörde på BMW vad ett nytt relä kosta. 490:- ganska billigt för att vara ett så pass "avancerat" relä. Men det satt ju så j@&%a trångt till. Så det blir att chansa på spaken.
Tackar!

OO=00=OO
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.