|
|
|
|---|---|
|
Jag ska göra service på min 535i 92a. Vid en tidigare stöld försvann instuktionsboken och jag undrar därför hur mycket olja jag ska köpa inför oljebytet. Någon som har tips på olja? Är det någon mening med att köpa ett dyrt sportluftfilter? Är det någon skillnad på olika märken av tändstift? Tacksam för svar //Claes | |
|
Motorn skall ha 5.75 liter om jag inte minns fel. Vad gäller oljan så tviste de lärde men min gamla kärra verkar trivas ypperligt med SLX 0W-30. Eftersom jag har en kombination av bra "flås" i oljepumpen efter ett byte i samband med läckande oljetråg och en tät motor så får jag en bra flöde i systemet (läs: till kammen = fortfarande tipptopp efter 21000 mil). Den drar heller ingen olja och tala om mellan servicetillfällena ej heller läcker den. Vad gäller sportluftfilter så är jag av den mer konservativa skolan, d.v.s sportluftfilter = mer luft + (tyvärr) även mer skit. Skillnaden mellan olika tändstift tror jag är minimal även om jag själv alltid använt Bosch. mvh MW-Guru |
|
|
Beror ju också på om du ska byta oljefiltret vilket jag förmodar,då är det 5,75liter som redan sagts...utan filterbyte så rymmer den 5 liter.. Jag kör med en helsyntetisk ok/q8 olja nu...5W/40 med hög klassning(kommer inte ihåg vad den hette nu). Köper på 20 liters fat vilket blir betydligt billigare än någon 4liters förpackning på mack el. tillbehörsfirma.. Mening med sportfilter...Tja,med sportinsatsfilter så blir ju insugsljudet "lite maffigare" i det flesta fall,men vill du ha "optimal rening" så är ju det traditionella pappersfiltret bäst(helst original,så vet du vad du får) Bosch super 4 fungerar bra på mina M30,men många vill gärna rekommendera NGK-stift(nr/stifttyp läser du dig till på förpackningen) här på forumet iaf :) Mvh Janne. |
|
| Tusen tack för hjälpen /Claes | |
|
Hej igen, ett tillägg, motorn i DIN bil kanske inte accepterar 0W-30, men min rek är att du i så fall tittar på 0W-40 istället för 5W-40. Den bättre kallviskositeten i 0W-40 (exvis Castrol Edge eller Mobil 1) är att föredra, speciellt i vårt klimat och extra bra om man inte har m-värmare. Skillnaden är i och för sig inte jättelik, men den gör nytta. mvh MW-Guru |
|
![]() 13.412 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det är NGK ZGR5A som skall sitta i E34 535i motorerna. Denna modell kallas även NGK V-Line 15. Konceptet V-Line är något som NGK tog fram för ca 15 år sedan för att förenkla hanteringen. De valde ut de vanligaste tändstiften och gav de ett V-Line nummer. Med endast 32 V-Line typer kunde man täcka in runt 4000 olika personbilsmotorer (tror de är uppe i 35 V-Line typer nu). Men blanda inte ihop V-Line konceptet med NGK:s patenterade V-snitt på mittelektroden! Dock finns V-snittet på V-Line 2-12, 14-19 samt 28, 32, 33 och 35. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.