AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
532

Irriterad på stadsbussljudet i lådan

hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Hej alla
har ett irriterande hydrauliskt ljud från automaten mellan 1:an och 2:an, modell stadsbuss! Som jag förstått det efter att ha läst diverse inlägg här på forumet (samt provkört ett par andra automat 36:or) så är det inte ovanligt på lite äldre lådor - min är en 96:a som rullat 20.000.

Finns det något sätt att bli av med, eller reducera ljudet? Ny olja+filter? Lådan funkar klockrent i övrigt och växlar skapligt mjukt och fint för sin ålder så man har ju inte lust att byta ut den för ett "skönhetsfel" så att säga...

Idéer?

M v h
Henrik
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja,aldrig fel att göra ett oljebyte+fiiterbyte....

Mvh Janne.
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Jo, automatlådeolja skall bytas så småningom, mest för att underhålla den.

Men vet du eller någon om själva ljudet försvinner? Eller är det något annat man måste åtgärda eller helt sonika leva med det?

M v h
Henrik
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja,menar att vissa missljud KAN försvinna/bli mindre efter ett olje+filterbyte..+ naturligtvis om du vill att lådan ska hålla i det längre perspektivet.

Om du ska leva med detta ljud beror ju på dig själv :),men det absolut första du bör göra(enl. mig) är att byta olja+filter, om du inte vet med dig att det är "hyffsat nygjort"..

Men jag garanterar ju inte att missljudet skall försvinna eller ens decimeras iom oljebytet....detta är bara vad jag tycker du ska göra först.

Mvh Janne.
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

OK, tack för svar.

Skall lämna in den så småningom för byte av olja + filter så får vi se vad som händer! Har faktiskt läst om förhållandevis nya BMW lådor som har tendens till samma ljud mellan 1:an och 2:an! Tycker det låter väldigt trist.
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
De allra flesta automatlådor låter så på ettan, inte bara hos BMW! Inget att fästa sig vid...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.