|
|
|
|---|---|
|
Första gången det händer mig men har sett att det tidigare på forumet... Ringde o polisanmälde och polismannen sa att det är ligor som letar upp bilarna via bilregistret o åker runt landet o snor.... Min förvåning är ....Varför gick inte larmet? De har tryckt ut kolven på ett proffsigt sätt o därigenom tagit sig in i bilen men hur har de kommit runt larmet...Vilket larm har jag? Vilka drägg som vågar ta på bilen på min garageuppfart på min tomt....men man får väl räkna med att de fattiga blir fattigare o då tyvärr kommer detta att öka.... | |
|
Folk gör det nog inte bara för att dom är fattiga. Fick en uppsättning lackerade ventilhattar stulna. Och mina vindrutetorkare. Som var usla och jättegamla. Fast dina "tjuvar" lät mer proffsiga, dom är nog tyvärr inte heller fattiga. Dom tjänar säkert okej på sin "affärsverksamhet"... Har också varit med om uppbruten bil utan att larmet har gått... Det är konstigt -=Ingen BMW,ingen körglädje!=- |
|
|
Riktigt tråktigt! Skumt det där med larmet!? En reflektion över detta....... Problemet är att samhällets andrasortering nu för tiden saknar spärrar. Att stjäla på din garageuppfart är ju inget de drar sig för. Om de mot alla odds skulle bli tagna på bar gärning av "bullpatrullen" så frontar de endast åtal för stöldförsök motsvarande ~10000:- Låga påföljder, samt läggs det antagligen bara på högen av tidigare åtalspunkter mot dylikt klientel. Att själv gå ut på uppfarten för att ta dem på bar gärning är sällan att föredra, eftersom man då riskerar att stå där med en kniv i magen. Bättre då att öppna ett fönster eller dörr och skrika på dem, och hoppas de springer. Att de skulle komma tillbaks är högst otroligt, eftersom de förstår att du kommer vara på din vakt ett tag framöver. Om man däremot går ut på uppfaten för att "ge igen" måste man göra en konsekvensanalys. Personligen skulle jag inte vilja betala skadestånd till ett skallskadat drägg resten av livet bara för att få den temporära tillfredställelsen av att svinga en vinkelprofil rakt i anskitet på skithögen. Samt risken att man vid ett senare tillfälle blir utsatt för hämndaktioner går ju inte att utesluta. Om förrövarna däremot är inne i mitt/ditt hus eller garage är situationen annorlunda eftersom det är ett hemfridsbrott. Då pratar vi nödvärn. Jag har ett tips till de som fortfarande har sina angeleyeslampor och M stötfångare kvar. Parkera med 3cm avstånd till en vägg eller garageport med fronten. Helst med lite motlut alternativt på grus (Behövs väldigt lite för att det skall bli jobbigt/omöjligt att putta bilen) Den extratiden det tar, för att rulla bak bilen, kanske gör att någon hinner uppmärksamma stölden!? |
|
|
Men vad har jag för sorts larm....har jag larm överhuvudtaget??? På en tidigare 528iaT hade jag stora larmet med något mitt i taket o där räckte det med en hand genom öppen ruta så tjöt det i larmat läge... Min bil nu är en bmw 540im -00, det måste ju finnas ett larm från fabrik på en sån bil...eller?? |
|
|
Bara inte BMW har samma usla larm som min passat(-99) hade. fick inbrott i den på liknande sätt. där plockade tjuvarna oxå bort låskolven sen var de bara att vrida om låset med en glasspinne eller dylikt o vips så var bilen o larmad=( WV larm =skämt skulle aldrig betala för ett sånt larm, de är bättre o eftermontera. Peace=) |
|
|
Nej, larm är inte standard. Om du har original-larm så har du en röd indikering som blinkar i underkant på innerbackspegeln. Går inte att missa. Freude am fahren |
|
| Kunde inte låta bli att kommentera första inlägget. Natten mellan den 15 och 16 oktober hände exakt samma min kusin. Angeleyes, komplett navi ocg CD-växlare. Tryck ur kolven ur låset och gissa, inget larm ljöd här heller... Samma snubbar!!?? ;o) Trist! Sen att bara försäkringen täcker 40% gjorde ju inte det kul för han heller... | |
|
Larm är inte standard på E39 förutom M5 dock så tror jag att merparten av svensksålda bilar har larm. Vet inte om det ingick i något paket som var så lågt prissatt att alla valde det eller vad det kan bero på. På tysksålda E39 så är det inte ovanligt att larm saknas och när jag letade 530 för några år sedan så var det kanske 4 av 10 bilar som saknade larm däribland den 530 jag köpte. Lite underligt att man väljer till utrustning för över 150', dvs det mest ikryssat, och hoppar över larmet. Svaret är väl att bilinbrott i Tyska småorter inte är ett lika stort problem som i Sverige. För er som har t ex en E39 utan larm så har både CarGard och Defa larm som är anpassade för bilar med fjärrlås och startspärr och man styr larmet på samma sätt som original, dvs med nyckeln. Dessa är också godkända till skillnad mot originallarmet som jag förstått inte är godkänt. Jag monterade ett Defa på min bil och tror att totalsumman hamnade strax över 3000kr. ___ //Ulf |
|
|
Jag är ju som tur ganska befriad från sånt iomed att man bor på gotland men jag tror sånna stälder kommer att öka här nere med. men tipset är väl att parkera så nära en vägg som möjligt med fronten så dom inte kommer åt och möjligtvis sätta upp en kamera om man verkligen vill ha kvar sina grejer... Eller så skaffar man sig en hund som gillar och vakta :P För dem är bättre larm än bil larm ta me fan. Inte för att det har med det att göra men jag bor i ett lugnt villa område där man trode att man var säker men så en natt så hade nån vart inne i grannens hur ändå in till ijämte allas sovrumm och dom är 5st i den familjen men ingen märkte nått... |
|
|
Bara för att man har en blinkande lampa så behöver det inte betyda att man har larm. många bilar har en blinkade lampa och man låser och låser upp med en fjärr. Som på min bil men det är ENDAST STARTSPÄRR. Har ni larm så borde det följa med ett papper till bilen. Sedan är det så illa att det går utan problem ett få ett larm att gå men inte tjuta. men det är inget jag tänker skriva om här. |
|
|
bmw´s original larm fram till 09/00 är ett skämt på e39:an larmet slås mkt lätt ut genom som du säger trycka ut kolven o vrida upp låset i dörren då avaktiveras larmet. från 09/00 ändrades larmet så att denna funktion inte funkar tror dom fixade kodningen i nyckeln då. har oxo detta skojlarm tyvärr.... men kompletterar med att plocka bort säkringen till bränslet. |
|
|
BMw Som alltid skall vara såååååå bra!! |
|
|
som sagt även en kung har sina brister(se bara på vår egen hahah) larmet e kass men som tur är e det godkännt av förs.bolagen så stöldförsök med sabotage går ju att ersätta men det känns jävligt tråkigt att folk ser andras bilar som "köpcentrum" eller "annonsmarknader". |
|
|
Jag blev av med mina lysen på exakt samma sätt som Kevin A beskriver. Det var i torsdags natt 4/10. Det hände även förra sommaren men då stog bilen olåst = mindre skador på bilen (bilen 6 veckor på verkstad). Man blir ju lite lätt apatisk till sånt här. Nu har ju BMW slut på lysen så man kan ju undra hur lång tid man skall behöva åka hyrbil. Tur att man inte vaknade när dom höll på utanför sovrumsfönstret (det hade alldrig slutat bra då). Funderar på byta bilmärke nu till nåt mindre stöldbegärligt (det är ju förjävligt att man inte kan få ha saker ifred) Mvh |
|
|
Hej För exakt ett år sen hade jag också inbrott i min 530D -01 precis utanför mitt hus på samma sätt som övriga, låskolven utdragen och larmet gick inte. De plockade allt, Navi Skärm Cd-växlare osv. Jag hade precis köpt bilen nyimporterad från Tyskland. De har en annan kodning än svenska bilar så jag åkte in till BMW och de kodade om den för runt 500kr. Tips. för att kolla vad du har för kodning så gör så här. Öppna bilen med nyckeln om larmet går när du öppnar dörren så är den "Svenskkodad" går inte larmet så är den "Tyskkodad" Så nu när jag kodat om den och vill öppna med nyckel så går larmet men tystnar så fort man satt in nyckel i tändningslåset och den känt av rätt kodning. Funkar normalt med fjärr. Ps jag skulle också vilja banka dom som gör inbrott med mitt basebollträ men som sagt åker man väl på värre straff än tjuvarna. |
|
|
Tror inte folk slutar stjäla även om dom skulle få en omgång. Däremot kan dom anmäla dom som prylar dom |
|
|
Man bör nog kolla så att man har larm monterat, det är ingen standardutrustning i alla bilar. Startspärr däremot är obligatoriskt efter 97/98, men det blinkar normalt inga indikeringar för dessa, endast för larm. Vissa larm indikerar bara en viss tid och släcker sedan indikeringen osv, man får läsa på om sin bils utrustning helt enkelt. Klart att man inte får slå på banditerna.. men man kan ju alltid se till att de snubblar lite hårt. Givetvis har man rånarluvan på pga kylan och man pratar inte så mycket och röjer sin identitet heller. Det finns alltid metoder för att förhindra "backjobb" från drägget.. FP |
|
| Man bör märka sina prylar med märkpenna sen om någon snor det så kan man alltid läsa om det här och ev ta fast dem som säljer dem. Tror de stannar i sverge och säljer det på blocket. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.