|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har problem med att min 325 går ojämt på tomgången. Vart ska man börja leta? Lite tips tack. //Åke J | |
|
Hej alla! Eftersom ingen har svarat på min tråd så fortsätter jag själv. :) Mitt problem med tomgången visade sig vara slangen till tomgångsventilen. Någon ägare tidigare än mig har förmodligen bytt tomgångsventilen. När denne sedan har monterat tillbaka ventilen (som sitter ganska trixat till om jag själv får säga) har den inte monterats på sitt rätta ställe. Detta verkar ha lett till att slagen senare har gått sönder. Efter att jag tog bort ventilen och monterade den på rätt sätt och med ny slang så har bilen en mycket bättre tomgång. En sak retar dock mig lite. När man gasar up lite och sedan släpper gasen "ligger" den kvar någon eller några sekunder på ett högt varv innan den ganska sakta börjar gå ner till tomgång. Ska det vara så? Kan det vara tomgångventilen som spökar? Såg en referens till att den kunde kärva och det var någon som hade sprutat in 5-56 i sin och den blev bra efter det. Kan det vara ett bra tips? Jag har även upptäckt att de finns ett mindre läckage mellan grenröret och avgasrören ner mot katalysatorn. Kan detta ha någon inverkan? Var under bilen och gjorde ett tafatt försök att få bort muttrarna till avgasröret, men det var nästan helt sönderrostade. Kanske läge att lämna in den till någon som vet vad de håller på med. Vad ungefär borde en sådan operation hamna på? 1000? Tacksam för svar. //Åke J |
|
|
Beträffande fördröjningen av varvet så är de nog inte helt onormalt, o jag tror definitivt inte de är tomgångsventilen. Däremot hade jag kanske försökt åtgärda läckaget mellan grenröret o avgasröret. Får den in syre innan lambdan så kan de bli lite dumt tror jag. Är inte jättebra på de, men har fått för mig att den kan feta på/minska soppan om de drar in syre nånstans. Gör ett avgastest o se om värdena är bra. |
|
|
Tack för tipsen. Starx dags för besikting så om inte innan, så får jag svar på det då. Mvh Åke J |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.