|
|
|
|---|---|
|
Hej har en BMW 323 e36 som ja skulle vilja få upp effekten i vad kan man göra för nått utan att sätta i en kompressor? Den ja her nu är helt original och är inte så duktig på trimning har läst endel nu men vad kan man göra förutom avgassytem, chip, luftfilter? Tack på förhand MVH/ Kimpo | |
|
Andra kammar, extraktorgrenrör och sen en mappning. M V H Stephan Min bil: Länk |
|
|
ok men kan inte kammar göra så att bilen går sämre det e bara vad jag har hört? var kan man i sånnafall lämna in bilen och göra det utan att det kostar multum? Hur mkt effekt skulle det göra på bilen? MVH/ Kimpo |
|
|
Andra kamaxlar kan göra att effekten minskar i de nedre varvtalen för att öka på topp. Mvh Johan |
|
|
Innan du börjar måste du bestämma dig för vad du menar med "få upp effekten"! Två ytterligetsfall kan vara: - är det för att snabba upp accelerationen från 0-100 (eller 0-200 eller 100-200). Då ger du järnet och varvar ur motorn ordentlig eller - vill du få en snabbare/starkare motor vid normal körning (tex omkörning 80-120 på 4:an eller 5:an). Då behöver du ha mer effekt/vridmoment vid 2000-3000 rpm Trimmar du med vassare kamaxlar, högre komp, extraktorgrenrör och annat kan det (men inte säkert) bli kul i varvtalsområdet från kanske 4000-5000 upp till 6000-7000 rpm. Och hade du då tänkt få en starkare motor vid de normalt använda vartalsområdena kan du bli grymt besviken. Vid sådan trimning har jag oftast blivit besviken. Motorn kanske till och med blir svagare vid de varvatal du oftast använder. Nästa fråga du skall ställa dig är hur mycket du tror att de hästar du får extra (vid vanlig trimning kanske vid 6000 rpm) kommer att märkas! Jag fick väl 20 hästar extra vid 7000 rpm på min E34 M5 när jag chippade den och ovanpå de original 340 så märktes dom .....inte alls! Bilen mappades på rullande landsväg så jag vet att dom trots allt fanns där! Har du tänkt att få bättre drag vid "alla" varvtal du oftast använder inklusive toppvarven så finns det egentligen bara två lösningar: - större cylindervolym - överladdning (kompressor eller turbo) Jag skulle inte bli förvånad om det enklaste och billigaste för att få en måttlig effekthöjning på både mellanvarv och toppvarv är att sätta på ett turboaggregat. Jag turboladdade min SAAB 99 i mitten av 70-talet och gjorde allt jobbet själv. Det enda jag köpte var tryckmätare, tryckgivare för vatteninsprutning, turboaggregat och ett grövre avgassystem. Det kostade inte mycket trots att jag ökade effekten till mer än det dubbla och jag fick en bil som accelererade 0-150 på 13 sekunder. Att bygga om den till originalt besiktningsbart skick tog någon timme. Per L |
|
|
ok ska fundera över hur ja ska göra men TACK för era svar:) MVH/ Kimpo |
|
|
Byt till 325-insug, köp extraktorgrenrör, öppna upp avgassystemet lite och mappa med Unichip. Min bil: Länk |
|
|
Ok men hur mkt skulle det ge? Var får man tag på ett extraktorgrenrör nån stans har letat lite men hittar inget sådant? MVH/ Kimpo |
|
|
supersprint har extractor.. moddsen ovan lär väl ge en 30hk kanske på en fräsch motor. räkna med nästan 30k ochså för grejjerna. /mvh jocke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.