|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har sökt fram och tillbaka på forumen ang. blutooth installationer etc. Jag har idag förinstallerat en motorola i mittkonsolen som jag kan styra med röststyrning; ringa upp folk med att ange ex nummer, begära hotell och tankställen i navigatorn etc. Vad är det för delar som jag måste skaffa för att få blåtand´? Microfon, pairing knapp, och röststyrning har jag. Samt även hållare i mittstödet, men den måste väl bytas ut mot annan? Någon som har erfarenhet av detta eller vet något? beempower | |
|
Är din bil Bluetooth förberedd? Dvs. Kod S644A. Annars behöver du ULF-modul med anslutningsdon och monteringssats. Kolla under mittkonsolen om du har bluetoothantenn,annars behöver du en sådan också. Hållaren i mittarmstödet tror jag inte du behöver byta ut, om du inte ska ha en annan telefon, men dessa hållare finns inte för senare modeller av mobiltelefoner, själv använder jag ingen hållare alls, utan telefonen får ligga kvar i jackfickan eller i förvaringsfacket vid mittkonsolen. Kolla på länken Länk och titta under: Bluetooth Retrofit into a post-2002 e46 3-Series |
|
|
Hej! Du verkar vara kunning i detta område. Har kollat nu mellan stolarna, och som väntat har jag då ingen bluetooth antenn där. Hittade dock den lila kontakten som i länken beskrivning skulle kopplas ihop med bt antennen, den satt ihop med min nuvarande motorola mobilhållare. Ska kolla nu i bagaget ovanför navigator/cd växlare om jag hittar någon modul där !? Eller är det samma ULF modul det pratas om som när man läser om röststyrningen? beempower |
|
|
Det kan vara så att kontakten du hittade är den som går till yttre antennen och då är det inte samma som bluetooth antennen. Jag är nästan säker på att det är så eftersom den satt ihop med din nuvarande telefonenhet. Bluetooth antennen ska sitta under askkoppen i bakkant på mittkonsolen. ULF-modulen är inte samma som för röststyrningen. På 330 Touring som jag har fick man ta loss hela inredningen från baksätet och bakåt på förarsidan för att hitta ULF-modulen. Den satt inte som jag trodde bakom CD-växlaren och Navenheten, utan framför dessa. Den syntes inte när man bara tog loss luckan som döljer CD-växlaren och Navenheten. |
|
|
Ursäkta att jag var lite otydlig där men det är som du säger att; bt-antennen ska sitta under askoppen där bak, vilket den inte heller gör. Ska bak i bagaget och kolla nu om det finns någon modul alls där. beempower |
|
|
Jag har nu varit i bagaget på bilen oxå. Ovanför cd växlaren och navigatorn så satt det en modul på den plats där guiden visade att bt modulen skulle sitta. När jag kollade närmare på den modulen så tillhörde den oförvånat Motorola telefonen, då det stod Motorola på etiketten. Tog ett par bilder på hur det såg ut samt på olika etiketter och skrev även av dom för ev. information. Antar för min del då att jag måste skaffa mig:.... 1st, BT antenn för längst bak i mittkonsolen under askkoppen. 1st modul för bagaget ovan för navi/cd-växlare. Vad är det för modul jag ska skaffa? Dock så har jag ju redan microfon i taket och pairing knapp i ratten. Har jag fattat detta rätt? beempower |
|
|
Det du behöver är ULF-modul, monteringssats (konsol och div skruv o muttrar till ULF-modulen, Bluetooth antenn inklusive konsol) till den. (Det går också att stoppa in antennen löst på insidan av mittkonsolen.) Du behöver dessutom troligen en Voice Input Jumper Plug. Den är redan installerad på vissa bilar. Kolla om din mikrofon i taket fram är den gamla gröna modellen eller den nya svarta. Jag bytte från den gamla till den nya och de jag pratar med säger att det är som natt och dag. Den gamla lät mycket dåligt i jämförelse. Du behöver i princip allt som syns på första bilden i beskrivningen jag länkade till, utom pairing button och adapter harness. |
|
|
Tack då vet jag vad jag behöver. Tyvärr är det som alltid nåt som ska strula. Nu har min befintliga motorloa sagt upp bekantskapen med bilen! Den laddar och så men den varken ringer i högtalarna eller går att öppna i boardcomputern. Först så syntes inte ens telephone i datorn, öppnade då bagaget igen för att se om kontaktstyuckena satt rätt. Troligtvis var den felvänd och jag fixade till det, telephone syntes åter igen i datorn. Men det går fortfarande inte gå in i det alternativet eller ringa med telefonen. Eftersom jag har tysk röst så säger hon liknande3 "Bitte Telephone Einzeiten" Vet dock inte vad det kan tänkas betyda då jag inte exakt vet hur det stavas det hon säger men kan tänkas vara "sätta i telefonen". Kan något ha blivit fel om nu kontaktstycket suttit fel? Måste telefonen paras ihop med bilen på något vis? beempower |
|
|
Har tyvärr ingen koll på den vanliga telefoninstallationen. Uppenbarligen känner den inte av att telefonen finns. Har du någon instruktionsbok om telefonen och om den behöver paras ihop på något sätt. I bluetooth manualen står det tydligt hur man gör, men det är ju inte applicerbart på din telefon. |
|
|
Har inte hitatt nån annan lösning på det.har gett upp för dagen. Gått igenom min procedur 1000tals gånger nu och jag har bara lossat på ejekt modulen i mittkonsolen, ej lossat kablaget där.enda kablaget jag lossat är i bagaget och det ska sitta rätt nu, då jag jämfört med bilder tagna föra lossningen. Måste nog ta mig in till BMW och fråga om hjälp imorgon. beempower |
|
| Lycka till, berätta gärna hur det gick. | |
|
Tyvärr har jag inget nytt att tillägga då mekanikern som kan detta är på semester. Ska ta det vid ett senare besök om ett par veckor då vi ska koppla ur ena airbagen. Tills dess så ska jag försöka lista ut vad som kan göras. Tycker bara att det är konstigt om en parning måste göras. Förstår det i lägen som vid installation av BT men det här är ju som bara fasta komponenter. Hoppas någon vänlig själ kommer på lösningen. beempower |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.