|
|
|
|---|---|
|
Testade min polares E36 328 häromdagen och den går betydligt piggare en min 2år nyare dito. Hans bil dör strax efter 5000 varv som en 328 tydligen ska göra medans min tuffar på tills varvstoppet slår in vid 6500 varv. Ingenting är mig veterligen gjort med bilarna vad det gäller chip osv. Någon annan med liknande erfarenheter? | |
| kanske är slut med min vagn ;) | |
|
Läser man ditt inlägg så är det ju din vagn som går bäst, vad menar du egentligen? Min "dör" absolut inte förren vid 6200 rpm eller liknande. Inget är gjort mer än öppet filter och sportsystem. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Sorry, jag som är dålig på att uttrycka mig. Menar att hans bil är piggare på låga varv...mer vrid lixom fast det händer inget mer strax efter 5000 rpm. Har förstått att en 328 brukar gå så efter att ha läst diverse inlägg här bla. Min bil känns tröttare på lägre varv men fortsätter accelerera tills varvstoppet slår in. |
|
| Hans bil kan ju inte sluta accelerera efter 5000rpm för då är det ngt som är snett. Om du nu inte menade så, så kanske han har ett 325 insug på den vilket ger bättre vrid på lägre varv medans din har ett 328insug? =) | |
|
Någons vanos som strular? Instämmer med Figge för övrigt, en 328 ska inte dö vid 5000rpm. Däremot är det ganska stor skillnad mot 325:an som har lite mera racekaraktär, allra helst den utan vanos i början av produktionen som bara vill snurra över 4500rpm. Min kärra: Länk |
|
|
Varför inte testa bilarna mot varandra istället? =) Kör några repor och byta även bil.. =) // M.V.H. Daniel |
|
|
Jag tror som FiggeH, fast tvärtom! Ett 325-insug ger mindre bottenvrid men mer toppeffekt och således skulle din bil kunna ha ett sånt! Det kan du lätt se om du öppnar huven, 325:ans insugskanaler är betydligt bredare än 328:ans! Man ska sikta på att vara bra! |
|
|
Min 328 drar jämt och fint över hela registret och slutar inte dra förän varvstoppen går i. Däremot har som sagt 325 (eller 323 som den väl faktiskt heter) klart sportigare karaktär. 328 med 325 insuget blir svagare på låga varv och piggare på högre, inte tvärt om. |
|
|
323 har inte mera sportkaraktär än 328. 323 har ju samma egenskaper som 328:an men 300cc mindre motor och mindre avgassystem. 325:an däremot har större insug än båda dessa, första modellerna ingen vanos och därför rätt slö på låga varv men pigg på toppen. Min kärra: Länk |
|
|
The 79: 323i och 325 i är två olika modeller. Man ska sikta på att vara bra! |
|
| Som Thorssa säger, så är det skilnad på 323 (170hp) och 325 (193hp). 323 har en 2,5 liters motor men med med enkelt avgassystem (istället för dubbelt), och annan topp tror jag. | |
|
325an har 192hp, är 2,8L som har 193... om man ska vara petig ;) /mvh jocke |
|
|
Har inget insug ifrån 325 på min men det är helt klart bättre drag i polarens bil vid lägre varv. :) |
|
|
@Gruv: Din bil kanske har chip vilket ändrar tändningen eller nått?? (Spekulation) :) |
|
| Slöarton< Precis vad jag klurar på oxo. Kan ju vara så. | |
|
Fast ett chip borde inte ge sån märkbar skillnad. Jag chippade min 323i och det märktes inte mycket, den blev lite varvvilligare på höga varv men det kändes nästan bara när det var kallt ute. Man ska sikta på att vara bra! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.