AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
793

Kontaktproblem till stol!

go
212
goldman
535ia-97
Hade "vanliga" eluppvärmda stolar på min E39:a 1997:a,köpte ny inredning med elstolar som suttit i en e39:a 1999:a.
Kontakterna passar inte varandra.
Har någon elkarta över "vanliga" stolar resp elstolar av 1999 års modell,så att man kan se vilken kabel som är vad ? Haynes har det inte!
Har någon tips om hur jag skall koppla?
Finns det adapter?
Sökt på söktjänsten här på autopower utan att hunnit gått igenom allt + inte ännu funnit om detta.

Bmw=Bil_Med_Wett
go
212
goldman
535ia-97
Ojdå! Alla verkar ha tagit semester eller som jag härom dagen,datorn la av!
Jag MÅSTE tydligen vara den som gör denna ommodifieringen!
Finns det INGEN som har gjort detta som kan dela med sig sina kunskaper?
Ingen som har elschema över stolarna,fram,varken "vanliga" el elektriska?
KONSTIGT!!

Bmw=Bil_Med_Wett
go
212
goldman
535ia-97
Tack till Ingen!
Jag behöver inget (fler) inlägg i detta forum då jag har fått allt att fungera!

Bmw=Bil_Med_Wett
Visa användare
117
toller
530d touring -02
Har stött på samma problem som du med kontakterna!!
Hjälp mig om du har löst detta.'
Schnitzer

Schnitzer
go
212
goldman
535ia-97
Schnitzer:
Jo...jag fick det till att fungera,ska berätta!

Som du förstår och säkert läst så hade jag vanliga manuella eluppvärmda stolar,köpte elstolar/komfortstolar och fick då problem med kontakterna.Jag kontaktade skroten där jag hade köpt stolarna och frågade om de kunde kapa av kabellaget som hade löpt till stolarna,ca 3dm med kontakterna intakta,som satt i den skrotade bilen där stolarna hade tagits ur.Inga problem sa de och efter 2 dagar så hade jag kabellaget med kontakterna hemma och då kom nästa pussel,nämligen att kolla upp vilken kabel ska gå till vilken.

På min bil hade jag tagit ur de gamla stolarna och satte in de nya lite löst så att man kan justera arbetsytan.Jag kollade in den gamla kabellaget som satt i bilen,jämnförde sedan med de nya kabellaget och såg att de flesta av färgerna på kablarna i kabellaget stämde överrens så jag kapade och lödde dit de som hade samma färg,kvar blev det 2 kablar (på vardera stol) som ej hade samma färg,jag hade 50% chans att ta rätt och gjorde det.

Den nya förarstolen är med minne och det är 6 kablar på den "nya" kabellaget med den rätta kontakten och dessa 6 kablar har helt andra färger än de som finns i den gamla kabellaget som löpte till den gamla stolen.

Det var mkt på en gång..kablar hit och kablar dit....jag hoppas att du fick något hum om hur det gick till för mig att få igång stolarna.

Är det något mer så kommer jag att svara dig!
Lycka Till!!!

Bmw=Bil_Med_Wett
Visa användare
117
toller
530d touring -02
Tack!! Det känns skönt att du verkar löst fallet, du har även hjälpt mig en del & det är jag ytterst tacksam för. Det Vore ju sund att förtöra den gamla inredningen som är halskin i utmärkt skick samt att det är sportstolar Dörrsidorna har samma mönster som stolarna samt att listerna är silver & med samma mönster som stolar & dörrsidor!!!
Mvh Schnitzer

Schnitzer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.