AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
4.366

Att laga pixlarna i färddatorn (8-serien)

Li
90
Lidmalm
Polestar 4 LRDM Performance -25
Tänkte starta en liten tråd angående detta med pixelfelen i färddatorn.
Jag har surfat runt lite och hittat denna firma Länk

Tänkte nu chansa och skicka ner färddatorn till dom och låta de laga den åt mig. Personen jag mailat med är mycket snabb på att svara och ger snabba och utförliga svar. Kostnaden blir 184 Euro plus frakten som det kostar mig att skicka ner paketet. Detta ger vad jag förstått ett totalpris som är ungefär hälften av vad det kostar att köpa en ny på BMW. Enligt firman så fixar dom även så att problemet ej kommer att återuppstå i framtiden vilket det annars är stor risk att den sprillans nya kommer råka ut för.

Hur som helst så har jag jag nappat på detta och gjort en överföring till deras bank i Hannover där de håller till. Imorgon ska jag packetera färddatorn och skicka iväg den.

Att montera ur den ur panelen var heller inte så svårt. Jag var rädd att bryta sönder clips och andra små plastbitar som brukar finnas på insidan av bilpaneler, men det hela var enkelt.
Först lossade jag radion med hjälpverkygen som medföljde bilen (Två metallbågar som sticks in i hålen längst ut på båda sidor på min radio. Se bild (Bara ett av hålen syns på radion Länk

När man trycker till så att det klickar så går det sen att dra ut radion. När man fått ut den så satt mina sladdar väldigt tight så det knappt gick att få in handen bakom. Jag beslutade mig för att koppla loss alla 8 kablar som gick in i radion. Skrev först upp hur de satt då jag inte är någon bilstereoguru.
Suddig bild på kablarna bakom radion: Länk

Nu var radion bortplockad och det blev lättare att komma åt.
Började pressa utåt bakom färddatorn men den ville inte riktigt ge med sig. Ville heller inte använda för mycket våld då man är rädd att paja nått. Det visade sig att metallramen kring hålet där radion satt var tvungen att avlägsnas. Denna gick också lätt att få bort och nu lossnade färddatorn med en gång. Anslutningskabeln på baksidan hade en liten spärr som man fick vika undan för att sedan kunna dra ut anslutningen.

Färddatorn var nu loss!

Blev lite förvånad hur liten och lätt den är, väger nog mindre än 1 kg. Hade väntat mig en bilstereoliknande klump att skicka iväg så detta var en glad överaskning.
Några bilder på den bortmonterad för de intresserade:
Länk
Länk
Länk

Här är en lite halvdålig bild på hur mina pixlar ser ut nu. Tog bilderna i ett mörkt garage så jag fick justera brightness i Photoshop, plus att jag inte la ner så stor energi vid fototillfället att få till nått bra.
Länk

Nu ska det bli spännande att se hur detta går och hur lång tid det kommer att ta. Enligt firman lagar dom den och returnerar den samma dag som dom får den, så jag ska ha tillbaka den nästa vecka om allt går som lovat.

Nu blev det en hel roman här men det är väl alltid nån som är intresserad.
Återkommer med rapportering, diskutera gärna allt som har med detta att göra i denna tråd!

Mvh
Kalle
Li
90
Lidmalm
Den första bilden jag länkade till funkar inte pga ett parantestecken smygit sig in. Sudda det och ni ser bilden. (Moderator kanske kan fixa och sen radera detta inlägg?)
Mr
333
Mr_mad
850 IA -91
525iM-T E39 - 04
Håll oss uppdaterad, ska bli intressant att se ner du återfå din färddator.
Li
90
Lidmalm
Skickade den i onsdags som paket till Tyskland. Frakten gick på 233kr. Paketet var dock så pass lätt (0,850kg) så jag hade kunnat skicka det som brev för ca 130kr, men på nått sätt känns det värt den extra hundringen för tryggheten att få ett kollinummer så man kan följa sitt paket.
Li
90
Lidmalm
Fick idag tillbaka min färddator och var nyss vid bilen och monterade tillbaka den.

Resultatet:
Länk

Som ny som!
Mkt nöjd med servicen och det blev ju billigare än att köpa en ny. De fixade även till en lös knapp åt mig.
Mr
333
Mr_mad
850 IA -91
525iM-T E39 - 04
Nice hur mycket gick hela kalaset på?
Li
90
Lidmalm
Blev ca 1900:- allt som allt med frakter. Var utan färddatorn i 8 dagar (helgagar inkluderade). Tyckte jag var snabbt iallafall när det handlar om prylar till bilen där annars oftast utlovade dagar=veckor och veckor=månader
Visa användare
144
HannesL
850iA -91
OOOh! Ser riktigt nice ut. Läggs till på listan över saker som bör göras.
Ha
280
Hapsuno
E36 323 Ci -96
Hej,

Du har verkligen en annorlunda färddator i din bil.
Har aldrig sett någon liknande till e36 innan...
hmm..
Li
90
Lidmalm
Du missade nog att du är inne i 8-serieforumet
Visa användare
3
boedl
850i -91
Har införskaffat en ny färddator, vet någon hur man ändrar språk ? Engelska knappar.
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Hej!

Här har du en beskrivning hur man går till väga för att låsa upp OBC och göra vissa förändringar bla språk. Hoppas det går bra på engelska, lycka till
/Per
What is the service menu?
In the service menu of the onboard computer you are shown internal data and can change some settings. Interesting is the instantaneous fuel consumption, the current speed and the fuel left.
Press the 1000 and 10 keys simultaneously. The display will then show 'TEST_NR: --'. Now enter a two-digit code as usual in order to select the corresponding functions (see table below). Activate it by pressing 'SET/RES'.

Unlocking the onboard computer
The cars are delivered with disabled service menu, of course. The only function available even when locked is the display test (function 1) where all LEDs of the MID light up.
To enable the service menu, press 1000 and 10 simultaneously and execute function 19. Has the menu been enabled, the display shows 'LOCK OFF'. Add the day and the month of the date shown by the OBC. For August 7th for example that would be 8 + 7 = 15. Enter that number and press 'SET/RES'. Now you can access the following functions.

Function Description

1 Display Test
2 Instantaneous fuel consumption in l/100 km
3 Instantaneous fuel consumption in l/h
4 Fuel consumption for calculating the range
5 Current range
6 Probably fuel left in the tank.
7 Fuel left in the tank
8 Current speed in km/h
9 Probably the battery current
10 ? Some data
11 Setting of country specific language and measuring systems. Select desired country setting with the 1000 and 100 keys, then. Activate it with 'SET/RES'.
12 Speed to calculate time of arrival.
13 Time of arrival
14 Creation date of the ROMs
15 Some error display. Switch over fro one error to another with the 1000 and 100 keys.
16 Displays data from some internal port. Choose port A to F with th 1000 and 100 keys.
17 Changing a sound from 'ITON' to 'DTON' and vice versa. Activate with 'SET/RES'. Has no effect in my car.
18 No visible function
19 Unlocking the service menu.
20 Clears display and key functions. Pressing a key result in LEDs glowing in the corresponding display area. Normal operation is only re-established by turning off the ignition.
21 Display gets very bright for a short time, and then goes dark. After a couple of seconds the computer responds again to pressed keys. Service menu is locked again. Probably reset of the onboard computer.
22-29 No visible function

Visa användare
3
boedl
850i -91
Tackar för det. Ska prova detta nu.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.