|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| har bara bytt tändspolarna,förra ägaren fick byta en pdc-givare allt som är bytt ut över service den har snart gått 7100mil. | |
|
bimmerbåjj vet du inte att man ska stanna bilen så fort tempmätaren står på rött? BMW is the choosen one |
|
|
Min 535i -97 har jag haft i ca ett år och två månder och den har gått bra samt varit pålitlig.......Men jag har ändå bytt..... Bromsskivor runt om samt klossar och renoverat upp alla bromsok.' Bytt fjädrar och dämpare runt om. Bytt en ABS givare , givetvis vänster bak.... Bytt kylaren (den var faktiskt trasig!!!!!!!) Byggt lite avgas system Monterat motorvärmare och kupévärmaruttag (helt i onödan , då jag ej vinterkör den) Kontrollerat oljepumpsbultarna.. mm mm.......Ja man är väl idiot....hehe.. Billy aka Fantômas |
|
|
Man blir nog "lite" petigare när man kör BMW ska själv ta o kolla va listerna på insidan av rutorna kostar de är lite repiga så jag tänkte byta ut dem. Skulle de varit någon annan bil så hade jag nog inte brytt mig men nu stör det mig nå fruktansvärt. BMWn verkar ta fram pedanten i mig=) Peace=) |
|
|
bimmerbåjj vet du inte att man ska stanna bilen så fort tempmätaren står på rött? Nä,menar du?Det var nått nytt! BMW fûr allè |
|
|
Kan inte låta bli att undra. Måste man ha tur med E39? Himla tur jag inte köpt någon då. |
|
| Min 528ia touring -98 har snart gått 24000mil,går som en klocka,endast regelbundet underhåll,inga övriga fel på den,nöjd så alldeles med den bilen! | |
|
Bimmerbåjj hur gick det till när du blåste toppen? Har läst att många andra har lyckats med det också , Jag lyckades blåsa toppen en gång på min gammla skitiga saab 900 men det krävdes ca 40 minuter innan den pajja , Var på en långresa och ville chansa på att komma hem men den hann koka minsann . |
|
|
Ta inte detta personligt nu, men jag sitter ofta här och läser om kokta e39. Hur lyckas man koka motorn om tempmätaren inte går upp på rött. Allt kylarvatten försvinner ju inte på en sekund eller har jag fel? Att motorn kokar brukar ju ofta vara dålig nivå på kylvattnet och eller läckage. E34 har ju en givare som varnar för låg nivå antar att e39 har det också. Eller är det så att e39 är känsliga för höga temperaturer? |
|
|
japp E39 varnar också har hänt mig ett par gånger , fick högtemp då och då när min viskokoppling var slut , fick fylla på vatten rätt ofta det var då jag upptäckte att det smygläckte lite. kylaren tätade jag med kylar cement kanske inte så smart men det har funkat hela sommarn hittils . Vi får be till gud att inte det blir stopp i kylar systemet senare . |
|
|
Så här ligger det till ang. min 528iA. Sen någon månad sedan så har den betett sig lite egendomligt,gått ojämnt och ryckigt när den är kall och varnat tätare och tätare om "låg kylarvätske nivå".Har nog sett till att fylla på när den varnat.För någon dag sedan när jag skulle fylla på vatten så testade jag ifall det kom luftbubblor från luftningen och det gjorde det.luftade litegrann,men verkade komma mer o mer,körde ifrån bensinmacken,kom ca 100m när jag såg att tempmätaren började stiga fort,körde 40m in till polarens däckfirma.Talade om problemet,och en kille kommer med en hink kallt vatten o skall fylla på.Jag frågar ifall man skall hälla i kallt vatten när den har varit så högt uppe i temp.Jadå säger killen,det är absolut ingen fara.Vi får luftat ur systemet,fyllt på med vatten och tempen ligger helt stabilt.Har inte kört bilen så himla mycket efter det,men häromdagen var jag och min svåger ute och körde,plötsligt börjar tempen stiga igen.Tvärstannar med bilen,lyfter på huven och sliter upp oljelocket.....kritvitt,kollar oljestickan,kritvitt klet. Observera att tempmätaren har aldrig varit inne på det röda,kan kallt vatten i kylaren ställt till med detta?Vad tror ni? BMW fûr allè |
|
| Du har fått in vatten i oljan ? Låter ju som att motorn ev har spruckit inuti pga det kalla vattnet (?), på min saab så trängde avgaserna undan vattnet pga att topplockspackningen var sönder , man kunde med ögat se hur avgaser kom ut ur expansions kärlet | |
| hälla kallt vatten i en kokande motor är inte bra gjort...chansen att toppen spruckit är ganska stor tyvärr... | |
|
Shit pommes! Det där låter som en spricka nånstans + ev topplockspackning. Jag har svårt att tro att det kalla vattnet har orsakat sprickan, vattnet borde bli varmare innan det når toppen. På det du beskriver så har du ju definitivt haft något problem förut. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.