|
|
|
|---|---|
|
Vänder mig till 1-seriepanelen för rekommendation och råd! Nu är det snart dags att flytta från villa till bostadsrättslägenhet. Då min dotter närmar sig 3 år och iom. flytten är inte behoven av en 3-serie touring lika stora. En god vän har en 116 och efter lite tester så har jag fallit för bilen. Riktigt rolig att köra med undantag för motorn, drar nästan mer bensin än min 2.5-liters R6:a och är (jämförelsevis) riktigt slö. Min första tanke var en 120i med 177 hk, men efter lite tankearbete så är jag inne på 120-dieseln. Dels för att den ligger nära i effekt och dels för att den drar mindre soppa. Visst lockar 118d med miljöilsrabatten men den är ju desvärre vägtullsbeskattad som alla andra - jag bor alltså i Sthlm. Nu till frågorna: * Jag vill ha bra stolar, jämförbara med sportdtolarna i E91 - vad är alternativen * Mortorvalet? - 120i, 120d eller 118d (kommer Sthlm.stad att miljöklassa 118d så är den ett laternativ) * Klimaautomatik är ett måste - vilka paket rekommenderas? * Färg och fälgar? Är inne på en antingen safirsvart, alpinvit eller sparklinggraphite med dubbeleker 207M fälg (alltså måste väl M-paketet väljas?) Så sammanfattningsvis, vilka paket väljer jag för bästa ekonomi och vilken färg? :-) | |
|
Hallå Bones! Jag var själv inne på en alpinvit 120d innan Jag beställde min 325 T. Även den alpinvit:) Så färgen känns ju självklar. Jag har inte provat 120, bara 120d, 163hkr och den var ju riktigt trevlig. frågan är ju om du kan räkna hem en diesel eller om du tar en ekonomisk smäll för att få en trevlig motorkaraktär? M-paketet anser jag vara riktigt prisvärt. de andra har Jag ingen riktig koll på. Lycka till. |
|
|
Skall nämna att jag kör ca 1200-1500 mil/år. Vad det gäller Alpinvit så står den verkligen ut bland alla andra bilar - tycler personligen att den är kanonsnygg! Nackdelen är att smuts syns väl och när jag bor i lägenhet kan jag inte knata ut och tvätta bilen lika lätta som innan. |
|
|
Hallå. jag beställde en 120d m-sport för några dagar sedan.ett erbjudande gjorde att jag fick 50000 kr i rabatt. det ingick m-paket, advantidge-paket, stora kliman m.m.Det blev en safirsvart metallic.känns helrätt |
|
| Satsa på 123d om du har råd! | |
| 120 med paketet som jakpest tar upp. Vet dock inte hur länge de har kvar erbjudandet, bara att skynda! Diesel eller bensin - räkna på det om ekonomin styr. | |
|
Tänkte låna tråden lite, funderar på ägandekostander på 118d, försäkring, skatt, service etc. Är själv 21, men bilen kanske kommer att stå på en 40+ åring... Tacksam för svar ! |
|
|
Som sagt räkna på det, känns det som du inte behöver massa godis så kommer ju faktiskt 116i med en ny 4-cylindrig 1.6-litersbensinare, även den med direktinsprutning. Jämfört med sin föregångare har denna nya 4-cylindriga motor fått effekten ökad och samtidigt som bränsleförbrukningen har sjunkit. Gamla 116i 115hk förbr 0,75l/mil CO2 179g/km ga en vägtrafikskatt på 1545kr+35kr i registerhållningsavgift (manuell) Nya BMW 116i (3/5 dörrar), 122hk, förbr 0,58/mil CO2 139gr/km ger en vägtrafikskatt på 945kr/år +35kr i registerhållningsavgift (Manuell) Thepe |
|
|
Farsan har precis fått sin 120d, manuell med M-paket och alpinvitt. Tycker den är kanonsnygg verkligen. Tror han fick pröjsa 260 eller 270 för den, kommer inte riktigt ihåg. Han är otroligt nöjd med bilen. Han bytte den mot en 320i-03. Min kärra: Länk |
|
|
om du är rädd för att smutsen ska synas kan du glömma safirsvart. Vit är inte alls lika känslig och gråa nyanser är ju såååå vanligt. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Jo tack, min förra var Safirsvart. Så jädra snyggt när det är rent, men ren är den bara i 1 dag. Den vita är bra mycket mindre känslig. Min kärra: Länk |
|
|
hej bones! Tycker att 120d är det bästa valet för den har bättre prestanda en 120i och har lägre bränlseförbrukning.. Har själv beställt en 130i som är alpinvit med läder boston terra (brunt) och m-paket, den kommer när som helst, på fredag om jag har tur:) Kommer att lägga upp bilder isf. Har en en E90 325i nu med sportstolar i den och det är i stort sett samma stolar i ettan, bara att man kan inte vinkla nackstöden vilket jag tycker är bra.. Tips på utrustnig är m-paket, comfort i kombo med m-paket eller vad det heter och även klimatanläggnig. Vet att de har erbjudande på 120i och -d med m-paket på auto 7h i borås till en bra peng! ha det //G |
|
| Tackar för svaren. Jo, jag har hafr en safirsvart (e46t) bil och vet att den är svår at hålla ren - trodde att vit var värre men det kanske inte är så. Då lutar det åt vit ändå! :-) | |
|
vet inte om någon uttryckt det i klartext ovan, men alla dina önskemål ingår i m-dealen på 120d som funnits i över ett år nu... tycker för övrigt att min vita är ganska lättskött än så länge - tvätt en gång i veckan duger för mig. Insekter borde dock förbjudas - efter 5 mil motorväg en kväll så ser fronten inte vacker ut... |
|
|
Jag intygar, insekterna verkar kamikaza sig mot vitt... Min kärra: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.