|
|
|
|---|---|
|
hej har en 328 e36 ska snart byta olja o filter undrar vilken olja som e de bästa alternativet då...ja kör ju rätt lugnt men händer att ja drar på den en o annan gång...nåra förslag? tackar för svar! | |
| delsyntet. shell helix plus 10/40 eller så castrol txt 5/40 | |
| menar du inte helsyntet? | |
| ska de va helsyntet eller delsyntet? | |
|
ta hel så vet du att det int eär någon fara. du kan gå från halv till hel men inte tvärtimot för det blir någon typ av lagring av oljan.. sen kan pack boxar läcka nä du går på fel håll.. så ta helsyntet. det gör vi på verkstan alltid till bmw |
|
|
Jag kör Castrol Edge 0W40 i min 328 som gått 24k. Bästa valet enligt alla rektabeller, inkl Castrol... GTX Magnatec 5W40 går också bra men INTE delsyntet 10W40... 5W40 kostar just nu 399:- här på Mekonomen! :P |
|
| Hur många liter olja går de åt till en e36 328? | |
| 6.5 liter | |
|
Nej, det är inte farligt att gå från hel till halv eller mineral eller vad som. Detta är en skröna. Det finns miltals med diskussioner om detta. Det finns inte heller några fördelar med mineral eller "delsyntet" som det ibland kallas. En bra, helsyntetisk olja ÄR bättre än tidigare nämnda. Min kärra: Länk |
|
|
Helt klart värt att lägga dom där extra kronorna på en helsyntet. Jag kör alltid på valvolines synpower 5w-40...fungerar hur bra som helst. Kostar 390:- för en 4l dunk. |
|
|
Syntetisk 5W40 olja med lägsta API klassning SL/CF och/eller ACEA A3/B3. Allra helst ska oljan vara en PAO- eller Esterbaserad. Samt använda original oljefilter eller ett filter med motsvarande kvalitet, t.ex. en från MANN eller Mahle. __ Bilblogg: Länk |
|
| Lite skrämmande bara att viss Castrol olja verkar koksa så hemskt. :P | |
|
Vem som tillverkar en olja är aldrig intressant. Det är oljans, typ (mineral, syntet), basoljetyp (EHVI/VHVI, PAO), viskositet (kall samt varm) och klassningar (API, ACEA, special så som LL mm) som är intressant när man väljer vilken olja som ska hällas i motorn. Vem som sätter sitt namn på etiketten är irrelevant. __ Bilblogg: Länk |
|
| du har så rätt Mugge... Johan B kunde inte sagt det bättre ;) | |
| Ska fylla pålite olja idag då den är under medelpå oljestickan, vet inte vilken olja jag har i bilen, kommer bilen må dåligt om jag köper ocg häller i lite 5W-40? | |
|
Det går bra, även om det alltid är bäst att använda samma olja som är i motorn! Är man osäker på vilken oljetyp det är i motorn, köp gärna en kvalitetsolja, så vet du att oljans egenskaper inte blir sämre än innan du fyller på... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag håller med Haas, har kört på den oljan i snart 400 mil och är väldigt nöjd. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.